OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen
Nu söker Regeringskansliets kommunikationsenhet en god skribent med akademisk utbildning. Om du tidigare arbetat i en politisk styrd organisation som har den samhällspolitiska debatten i fokus kommer du säkert trivas i vår spännande miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, ansvarar för det kommunikativa stödet till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet.
Din huvuduppgift som brevhandläggare blir att handlägga brev som kommer in från allmänheten. I samverkan med andra bedömer du om brevet ska besvaras. Du tar reda på relevant information, skriver förslag på underlag till brevsvar, utgår från tidigare svar och följer upp. Handläggningen av brev sker i nära samarbete med departementets olika enheter och politiska staber samt andra departement. Du deltar också i övrigt kommunikationsarbete, såsom t.ex. sammanställning av statistik och omvärldsbevakning, fotografering, publicering och arbete med sociala medier. Det kan också bli aktuellt att stötta flera kommunikationssektioner inom RK Kommunikation med brevärenden. Du rapporterar till kommunikationschefen.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se .
Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som myndigheten bedömer som likvärdig. Du har aktuell erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig sektor, gärna från en större organisation samt viss erfarenhet av brevhandläggning. Du har goda och aktuella kunskaper om svensk statsförvaltning och är en god skribent som har förmåga att anpassa innehåll och ton efter mottagare. Du behöver även ha goda kunskaper i MS Office och din svenska är mycket god i både tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Dina egenskaper
Som person har du god kommunikativ förmåga och trivs i ett arbete med många kontaktytor. Du samarbetar gärna med andra, är flexibel och anpassar dig lätt i en händelsestyrd organisation. Du är strukturerad och noggrann och driver dina processer framåt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av brevhandläggning inom Regeringskansliet, kunskaper i webbpublicering, gärna i Epi-server, samt kunskaper kring publicering i sociala medier.
Övrigt
Tillsvidare anställning med provanställning på 6 månader med start snarast eller enligt överenskommelse.
Det kan även bli aktuellt med rekrytering av brevhandläggare i annan del av RK Kommunikation.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Cecilia Eriksson Dahlberg, sektionschef, på 08-405 3713 och om du har frågor gällande rekryteringsprocessen och din ansökan kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på 08- 405 3927. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk (Saco), Karina Åbom-Engberg (ST) och Lars Vestberg (Seko). Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 november 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35