OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det brottsförebyggande arbetet i Örebro kommun utvecklas och växer. Här får du vara med och driva utvecklingen av ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete i Örebro kommun och utveckla kommunens arbetssätt i linje med lagen om kommuners brottsförebyggande ansvar, 2023:196. Drivs du av att få arbeta brottsförebyggande och att få samordna arbetet mot narkotika? Då har du hittat rätt! Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
I tjänsten som brottsförebyggande samordnare i Örebro kommun arbetar du med övergripande brottsförebyggande och trygghetsskapande frågor kommunen. Du ingår och deltar i en arbetsgrupp på fem personer som ansvarar för samordningen kring kommunens brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbete. Tjänsten innebär ett speciellt fokus på kommunens samordnade arbete mot narkotika, såsom öppen narkotikahantering och platssamverkan. I tjänsten ingår ansvar för att upprätta och arbeta utifrån lägesbilder, analysera och samordna insatser och samverka med relevanta aktörer internt i kommunen samt externa aktörer såsom polis, näringsliv, civila aktörer och lokalsamhälle.
Som brottsförebyggande samordnare arbetar du som en del av genomförandet och utvecklandet av Effektiv Samordning för Trygghet, EST, och förväntas samordna brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser utifrån EST. Du förväntas arbeta utifrån situationell brottsprevention med de samverkansparter som ingår i EST arbetet. Tjänsten har en tydlig koppling till arbetet med sociala insatser gällande riskgrupp för missbruk och kriminalitet och behöver därför tydligt samverka med kommunens verksamheter som arbetar socialpreventivt framför allt inom samverkan med skola, socialtjänst, fritidsverksamhet och polis (SSPF) som samtidigt implementeras i kommunen.Du kommer även ingå i nationella nätverk gällande de frågor tjänsten berör. En del av tjänsten är att redovisa lägesbilder, insatser och sakkunskap i rapporter och muntliga redovisningar. Det brottspreventiva arbetet riktat mot narkotika är under utveckling, varav delar av arbetet behöver formas efter kommunens behov och vi söker därför en flexibel person med hjärta för brottsprevention.
Exempel på arbetsuppgifter:
• bedriva och utveckla arbetet mot öppen narkotikahantering i kommunen
• upprätta lägesbilder kring öppen narkotikahantering och riskmiljöer
• bedriva arbetet efter den kunskapsbaserade arbetsmodellen med lägesbilder, analyser, insatser, uppföljning och utvärdering
• utveckla arbetet mot narkotikaplatser med kommunens arbete med Effektiv samordning för trygghet (EST)
• samordna och samverka i insatser i enlighet med Dokumentation av Problembild (DAP)
• samverka med relevanta interna och externa aktörer såsom ÖBO, polisen, civilsamhället och näringsliv med flera kring platser och fenomen gällande narkotika
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Om arbetsplatsen
Säkerhetsavdelningen är en övergripande funktion i Kommunledningsförvaltningen direkt under Kommunstyrelsen. Avdelningen ansvarar för det övergripande och strategiska arbetet inom bland annat krishantering, civilt försvar, brottsförebyggande frågor, brandskydd, våldsbejakande extremism m.m. Uppdraget inom den aktuella tjänsten är att i huvudsak arbeta inom området brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbete. Säkerhetsavdelningen har sina lokaler i Stadsbyggnadshus 2 i centrala Örebro. Avdelningen har idag 10 anställda.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha en utvecklad förmåga att se helhet samtidigt som du kan omsätta övergripande perspektiv och praktisk handling. Du ska ha mycket god självkännedom och lätt för att samarbeta, entusiasmera och bygga samverkan. Arbetsuppgifterna kräver att du är självgående, analytisk lagd och har ett strukturerat arbetssätt. Tjänsten kräver en förmåga att samordna och samverka med kommunala och externa parter. Vi ser att du är tillmötesgående i ditt bemötande och är tydlig i din kommunikation. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kollegor och övriga samarbetspartners samt skriftlig dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• kandidatexamen om minst 180 hp inom kriminologi, beteendevetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• kunskap och erfarenhet av situationellt brottsförebyggande arbete och/eller narkotikafrågor
• erfarenhet av samverkan och/eller samordning
Meriterande:
• genomförd grundläggande basutbildning via Brottsförebyggande rådet
• erfarenhet av arbete mot öppen narkotikahantering
• erfarenhet av arbetssättet EST, effektiv samordning för trygghet
• erfarenhet av att leda projekt samt att skriva formella rapporter
• erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Tjänsten är säkerhetsklassad och registerkontroll och säkerhetssamtal kommer ske innan anställning.
Eftersom tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Intervjuer planeras att hållas under vecka 50.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 10 december.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67