OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".
Inom ramen för psykisk hälsa har staten gjort stora satsningar på att stärka patientens/klientens egenmakt och att medverka i utformningen av den vård och det stöd som erbjuds. Det bedrivits ett aktivt arbete i Kronobergs län för att öka brukarinflytandet på såväl individnivå, verksamhetsnivå och strategisk nivå. Under 2019 genomfördes en kartläggning av hur kommunerna och regionen arbetar med detta och förslag på olika utvecklingsområden presenterades i rapporten Arbeta med oss. Nu vill vi gå vidare med förslagen och bland annat skapa ett nätverk i länet som kan samordna och stimulera den fortsatta utvecklingen.
Personliga ombud Kronoberg är en verksamhet i samverkan mellan alla kommuner i länet och vuxenpsykiatrin Region Kronoberg. Verksamheten vänder sig till personer med psykiska funktionsnedsättningar som är 18 år eller äldre. I verksamheten är 11 ombud anställda av Växjö kommun och 2 ombud av Region Kronoberg.
ARBETSUPPGIFTER
Är du intresserad av brukarinflytande och vill utveckla det i vårt län? Vi ska göra en extra satsning på detta och kommer att projektanställa två brukarsamordnare på heltid under ett år.
I arbetet ingår att utveckla och stärka brukarinflytandet inom regionens hälso- och sjukvård och länets alla kommuner samt bygga upp en hållbar struktur för fortsatt utveckling.
Du kommer tillsammans med en kollega arbeta i nära samarbete med brukarorganisationer, kommuner och regionen, med stöd av en styrgrupp som utformar projektets mål och innehåll.
Uppdraget innebär ett strategiskt arbete för att bygga upp ett system för ett ökat brukarinflytande för såväl den enskilda individen, i verksamheterna och i ledningsfunktionerna i länet.
Du kommer att vara anställd i Region Kronoberg, men arbetsledas via Personliga ombud Kronoberg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kunskaper inom området psykisk (o)hälsa och har ett stort intresse för målgruppen. Det är en fördel om du har utbildning inom psykiatri/beteendevetenskap och projektledning. Det är meriterande om du har erfarenhet inom offentlig förvaltning och kunskaper eller erfarenheter ifrån brukarrörelsen. Du ska kunna samverka och kommunicera med andra människor och organisationer både i tal och skrift. Du behöver vara strukturerad och ha administrativ förmåga. Som person är du trygg i dig själv och trivs med att samverka. Du kommer arbeta självständigt och tillsammans med andra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.
ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.
Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.