OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Konsument- och medborgarservice ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utveckling av service och e-tjänster, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och samordnar Fairtrade City Göteborg. Vår uppgift är att samordna service till medborgarna och vår målsättning är att underlätta för boende, besökare eller företagare som behöver kontakta staden.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och stärka göteborgarnas privatekonomi?!
Vi tror på människors vilja och förmåga att ta aktiva beslut i sina liv. Hos oss kommer du att ge råd och stöd i privatekonomiska frågor där målsättningen är att enskilda ska få en hållbar ekonomi. Den individuella rådgivningen sker via telefon, e-post eller besök. Du ger även råd och anvisningar i budget- och skuldfrågor till skuldsatta personer i samband med skuldsaneringsansökan. Hjälp till självhjälp är ett nyckelbegrepp.
I dina arbetsuppgifter ingår också att lämna information om skuldsaneringsförfarandet och aktuell lagstiftning till den enskilde. När det gäller frivilliga uppgörelser ingår det att ge råd och stöd vid förhandlingar med fordringsägare. Dessutom ingår viss dokumentation och fördjupning i frågor inom det privatekonomiska och konsumenträttsliga området.
Vi arbetar mycket med utåtriktade aktiviteter, vilket innebär att du kan få möjlighet att hålla utbildningar och medverka i andra publika arrangemang runt om i staden. Det kan också bli aktuellt att ta fram faktaunderlag och kommunicera i radio, i dagspress och via sociala medier.
Vi utvecklar hela tiden vår verksamhet genom omvärldsbevakning, utredning, analys och internt förbättringsarbete.
KVALIFIKATIONER
För att arbeta hos oss behöver du ha akademisk examen inom juridik, ekonomi eller beteendevetenskap. Du bör ha minst sex månaders arbetslivserfarenhet, gärna inom offentlig förvaltning.
Meriterande är erfarenhet av rådgivning till enskilda samt information och kunskapsspridning till olika målgrupper. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av kontakt med media.
För att möta våra målgrupper på ett framgångsrikt sätt är det viktigt att du är lyhörd, pedagogisk och är bra på att kommunicera. Du säkerställer att dina budskap når fram.
Du har god samarbetsförmåga, arbetar bra med andra och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina uppgifter vidare. Du sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du har förmåga att arbeta målinriktat och metodiskt.
Som person är du trygg och har självinsikt. Du skiljer på det personliga och det professionella och anpassar dig efter situationen. Du ser och stärker människors egna resurser och har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv utan att ta över personens känslor.
Du är öppen för nya lösningar, tycker om förändringar och har lätt att ändra ditt synsätt och tillvägagångssätt efter dem.
Du trivs med att ge service utifrån verksamhetens mål och medborgarnas behov.
Språkkunskaper
Minimikrav:
God svenska i tal och skrift
God engelska i tal och skrift
Meriterande:
Andra språk som kan bedömas meriterande
IT-kunskaper
Minimikrav:
Goda kunskaper i Office-paketet
God erfarenhet av att söka information via internet
Meriterande:
Hantering av olika databaser
Övrig fördjupad kunskap inom IT-området
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rikard Wikenmark
031-365 00 54
Anna Skärström
031-365 00 56
Susanne Aspbäck
031-365 00 27
Niina Jurvelin
031-365 00 76
Enhetschef Maria Holmgren
031-365 00 52
Saco Niina Jurvelin
031-365 00 76
Vision Susanne Aspbäck
031-365 00 27
Verksamhetschef, Budget- o skuldrådgivning, nås 7/ Ulrika Hellquist
031-368 08 34
Verksamhetschef, Konsumentrådgivning, nås 17/2-28/ Susanne Norling
031-368 08 01
TCO/Vision Birgitta Jannesson, budget- och skuldrådgivare
031-368 08 36