OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Budget- och skuldrådgivningen är en del av rådgivningsverksamheten på demokrati och medborgarservice. Inom enheten erbjuds även konsumentrådgivning. Enheten leds av enhetschef och det finns en samordnare som ansvarar för att hålla ihop verksamhetsutveckling samt stöttar verksamheten och enhetschef i olika frågor. Enheten har också en planeringsledare med uppdrag att utveckla arbetet med hållbar konsumtion. Totalt är vi cirka 20 medarbetare.
Nu söker vi två budget- och skuldrådgivare för att ersätta våra kollegor som dels går i pension och dels går vidare till nya utmaningar.
Som budget- och skuldrådgivare arbetar du med individuell rådgivning utifrån den rådsökandes behov och förutsättningar där målet är att den enskilde ska få en hållbar ekonomi. Rådgivningen sker via telefon, e-post, fysiska besök eller digitala möten. Du anpassar rådgivningen utifrån den person som du möter. Din uppgift är att förmedla tydliga konsekvensbeskrivningar på ett pedagogiskt vis, anpassat utifrån den enskildes behov, förmågor och möjligheter. Du ger information, råd och stöd kring skuldsanering och informerar kring relevanta lagar och dess tillämpning till enskilda och företagare.
I arbetet ingår förutom den individuella rådgivningen också utåtriktade aktiviteter såsom att hålla föreläsningar, medverka i media och delta i olika nätverk. Samverkan med interna, externa kontakter och samarbetspartners är en viktig del av vårt arbete.
Då vi arbetar aktivt med att utveckla och förbättra vår verksamhet förväntas du vara delaktig och bidra till verksamhetsutveckling. Du kommer också att hålla i delar av utvecklingsarbetet på ett självständigt sätt eller i samarbete med kollegor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen om minst tre år inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Du har tidigare erfarenhet av att möta människor, exempelvis från rådgivning, service, kundkontakter, socialtjänst eller annat område som är relevant.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete med rådgivande verksamhet inom området, om du hållit föreläsningar eller gjort annat utåtriktat arbete och nätverkande. Det är positivt om du har erfarenhet av och kunskap om att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Eftersom vår enhet även erbjuder konsumentrådgivning och vi strävar efter att hitta gynnsamma samverkansformer och synergieffekter är det meriterande om du har tidigare erfarenhet även inom det området, eller har intresse av att lära dig det.
Du är en trygg person med god samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt och i samverkan både inom enheten, avdelningen och andra delar av organisationen. Du är serviceinriktad och kommunikativ och du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Eftersom du kommer att möta människor i svåra livssituationer behöver du kunna agera lyhört samtidigt som du har förmåga att sätta gränser och hålla dig till uppdraget.
För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du är intresserad av att verka i olika kanaler för att nå ut med information och nå fler medborgare som kan vara i behov av vår service. Det är också viktigt att du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Har du kunskaper i annat språk är det meriterande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.