OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder. Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i.
Budget- och skuldrådgivningen är en del av kommunens gemensamma kontaktcenter; Eskilstuna direkt. Hos Eskilstuna direkt erbjuder vi information och service till kommunens invånare, brukare och kunder. Alla som söker information, hjälp och stöd från kommunens olika förvaltningar och verksamheter ska bemötas på samma sätt och kunna få grundläggande vägledning och information i den fråga de har. Budget- och skuldrådgivning är en lagstadgad kommunal service där medborgare kan få rådgivning om sin ekonomi.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och göra skillnad för Eskilstuna kommuns invånare? Som budget- och skuldrådgivare ansvarar du för att ge råd och stöd till människor som har ekonomiska svårigheter.
Rådgivningen innebär vägledning inom privatekonomi och hushållsbudget samt stöd till att förändra konsumtionsmönster. Förutom rådgivningssamtal kommer du även hjälpa till vid skuldsanering, medverka vid förhandlingar med fordringsägare och samverka med andra myndigheter som till exempel Kronofogdemyndigheten. Tjänsten innebär också att vid behov informera och rekommendera kunden till andra instanser. I uppdraget ingår förebyggande arbete där du som budget- och skuldrådgivare samverkar med olika enheter, organisationer och verksamheter för att informera och utbilda inom hushållsekonomi.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en avslutad högskoleutbildning på 180 hp som beteendevetare, socionom, samhällsvetare, jurist, ekonom eller annan likvärdig utbildning. Du har minst 1 års erfarenhet av arbete med människor i socialt och ekonomiskt utsatta situationer. Det är meriterande om du tidigare arbetat med budget- och skuldrådgivning inom offentlig förvaltning.
Tjänsten kräver att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt att du är van vid att använda dator som arbetsredskap. Kunskaper inom familjejuridik och andra relevanta lagar så som socialtjänstlagen, skuldsaneringslagen, personuppgiftslagen, förvaltningslagen och sekretesslagen är starkt meriterande.
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår framgång och vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. För att lyckas i den här rollen behöver du vara engagerad, självständig och tillitsfull samt kunna inta ett helhetsperspektiv. Vi tror att du som söker har ett lösningsinriktat förhållningssätt och en hög analytisk förmåga. Du har lätt för att samarbeta med andra och ska kunna se till människors individuella livssituationer, förutsättningar och behov. Du är lyhörd och kan bemöta personer i kris på ett lugnt och tryggt sätt samt kan anpassa dina insatser efter olika människors behov.
Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.