OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län och i samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer.
Vi är en kunskapsorganisation med ca 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.
ARBETSUPPGIFTER
I din roll arbetar du med budgetprocessen inklusive prognos och uppföljningar för myndigheten. Du ansvarar för att skapa och analysera ekonomiska beslutsunderlag. En viktig del i arbetet är det löpande prognosarbetet inklusive att analysera utfall mot budget och mot föregående prognos. Du stödjer och samarbetar med chefer och ledning, är kontaktperson för länsstyrelsen i olika ekonomiska frågor och kan ingå i nationella nätverk där gemensamma projekt/utvecklingsarbete drivs.
Du är en del av ekonomiteamet och kommer även att få jobba med andra frågor inom området än de som beskrivs ovan.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av budget och finansiering. Det är meriterande om du har kunskap om offentlig budget, lagar och förordningar. Vi vill att du har vana av att samordna processer och att arbeta konsultativt. Du har goda erfarenheter av att arbeta i Officepaketet, särskilt i Excel.
Som person är du drivande och har god känsla för pedagogik och samarbete, som i sig bidrar till goda dialoger och kommunikation internt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samt visar gott omdöme vid agerande och beslut. Du kommer att arbeta med komplexa frågor och är därför bra på att analysera, bryta ner och lösa problem såväl som att se helheten i frågan. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor i vårt rekryteringsarbete.
ÖVRIGT
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Intervjuer genomförs vecka 41 och 42 (10/10, 11/10, 18/10 samt 20/10).
Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss
När du ansöker kan du själv välja att fylla i dina kompetenser manuellt, eller ladda upp färdigt CV och personligt brev.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000