Budgetcontroller

Budgetcontroller

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av en drivande och ansvarsfull roll med budget och finansiering i fokus? Vill du jobba i nära samarbete med både kommunens ledning, chefer och många av oss andra Lerums kommun? Då är detta en spännande roll för dig!

Här erbjuds du ett spännande uppdrag som budgetcontroller med stort ansvar för budgetfrågor i Lerums kommun, en kommun i framkant inom många områden och som fortsätter med stora satsningar inom digitalisering.

Som budgetcontroller ingår du i verksamhet Ekonomi som ingår i sektorn för kommunledning och verksamhetsstöd. Här ingår upphandlingsenhet, ekonomienhet och ekonomistab. Tillsammans med redovisningsekonom, finansekonom och ledningscontroller utgör du ekonomistaben som är placerad direkt under ekonomichef, i en funktion som också innebär tätt samarbete med övriga verksamheten och ekonomer.


ARBETSUPPGIFTER
Som budgetcontroller är du en strategisk resurs i förvaltningens ekonomistyrning och är ett konsultativt stöd för ekonomer och budgetansvariga chefer i våra verksamheter. Du planerar, sammanställer, analyserar och kvalitetssäkrar de olika delarnas påverkan på totalen och utvecklar processerna i samarbete med kollegor. Ansvaret handlar om att fortlöpande utvärdera, utveckla och förbättra kommunens budget- och ekonomistyrning

Du är kommunens budgetexpert, varpå ditt engagemang och intresse för nyheter, råd och styrning kommer väl på plats. På ett professionellt sätt stöttar du berörda och bidrar med kommunens helhetsperspektiv. Du kommer att arbeta nära kompetenta kollegor och samtidigt ha en självständig roll med möjlighet att ta initiativ och en ledande roll i att driva utvecklingen av området budget för hela kommunen. Du kommer att ha ett nära samarbete med redovisningsekonomen, finansekonomen och ledningscontroller som finns på samma enhet.

Tjänsten som budgetcontroller är på heltid och en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Lerums Kommun tillämpar årsarbetstid och möjlighet till distansarbete finns.

Du kommer att sitta i våra lokaler i Kommunhuset, mitt i centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt med hög målmedvetenhet att möta deadlines och leverera resultat i tid. Har du en god analytisk förmåga och ett öga för detaljer, med vetgirighet för att förstå samband, prognoser och utfall, så kommer dina egenskaper att komma till sin rätt här.

Som person är du drivande och har en pedagogisk förmåga såväl som samarbetsförmåga, som bidrar till goda dialoger och kommunikation internt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samt visar gott omdöme vid agerande och beslut.

Du kommer att arbeta med komplexa frågor och bör därför vara bra på att analysera, bryta ner och lösa problem. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och har en helhetssyn på arbetet. Du arbetar självständigt och förväntas ta egna initiativ för att utveckla arbetet. Men du ingår också i ett trivsamt team där vi samverkar och stödjer varandra. Det viktigt att du har förmågan att skapa nödvändiga kontaktytor inom förvaltningen.

• Akademisk examen inom ekonomi.
• Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat budgetarbete i en central funktion, gärna inom kommunal verksamhet
• Obehindrade kunskaper i svenska språket med mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt kunna kommunicera på ett pedagogiskt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor i vårt rekryteringsarbete.

ÖVRIGT

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Ekonomi
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 januari 2023
  • Ansök senast: 21 januari 2023

Liknande jobb


Budgetplanerare vid finansavdelningen

7 november 2023

12 september 2023