Budgethandläggare vid Kriminalpolitiska enheten

Budgethandläggare vid Kriminalpolitiska enheten

Arbetsbeskrivning

Kriminalpolitiska enheten, Justitiedepartementet

För dig som är engagerad och vill ha ett meningsfullt arbete på Justitiedepartementet finns nu möjlighet att få arbeta med budget- och styrningsfrågor på Kriminalpolitiska enheten.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Vårt övergripande uppdrag är att bidra till en kunskapsbaserad utveckling på det kriminalpolitiska området och att bistå regeringen i att genomföra sin politik. Enheten ansvarar för frågor om brottsförebyggande arbete, stöd till brottsutsatta och kriminalpolitisk analys. Enheten ansvarar även för myndighetsstyrning av Kriminalvården, Brottsförebyggande rådet och Brottsoffermyndigheten. Styrning av rättsväsendets digitalisering och rättsinformation är andra frågor som ligger inom enhetens ansvarsområde.

Vi söker nu en budgethandläggare vars arbetsuppgifter huvudsakligen består av ansvar för den finansiella styrningen av våra myndigheter samt samordning av enhetens arbete i den statliga budgetprocessen vilket bl.a. inkluderar budgetpropositionen, prognoser och regleringsbrev samt analyser av våra myndigheters verksamhet, resursbehov och resultat. Därtill samordnar budgethandläggaren ytterligare ett antal frågor samt handlägger vissa ärenden och tar fram underlag till den politiska ledningen. Budgethandläggaren ska vara ett aktivt stöd till enhetens övriga medarbetare i såväl budget- som myndighetsstyrningsfrågor.

Tillsammans med övriga kollegor har budgethandläggaren en viktig roll i arbetet med att utveckla myndigheternas verksamheter. I ditt arbete kommer du att arbeta med flera parallella frågor och processer och arbetet kan tidvis vara intensivt.

En viktig del i att vara budgethandläggare är att vara lyhörd för behoven som framkommer inom enhetens ansvarsområden samt att på ett aktivt och tydligt sätt kunna samordna såväl processer som frågor. Arbetet gör att det ibland krävs snabbt framtagna underlag och ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka att det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda. Ditt arbete präglas av nära dialog och samarbete såväl inom enheten som med andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med andra myndigheter.

 Läs mer om departementets och enhetens verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, t.ex. inom ekonomi eller samhällsvetenskap. Du har flera års erfarenhet av att arbeta med myndighetsstyrning i Regeringskansliet alternativt erfarenhet av styrningsrelaterat arbete med myndighetsövergripande påverkan. Du har även flera års erfarenhet av budgetarbete i Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid en myndighet.

Det är meriterande om du har arbetat i statsbudgetsystemet Hermes. Vidare har du mycket goda kunskaper om den statliga budgetprocessen och regeringens styrning av myndigheter. Det är meriterande om du har god kunskap om Regeringskansliets arbetssätt och processer samt om du har kunskap om och/eller erfarenhet av enhetens sakfrågor.

Dina egenskaper

Du har en mycket god förmåga att samordna arbetsuppgifter och att arbeta självständigt. Du strukturerar själv ditt arbete och driver processer framåt, samt är engagerad och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Vi ser även att du har god samarbetsförmåga och lätt för att arbeta med andra och har god förmåga att hantera stress.

Övrigt

Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om anställningen kontakta chef Jenny Timerdal på 08-405 25 68. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist Siri Hågefalk 08-405 87 83. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Peter Munck), ST (Catarina de Grad).

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23e september

 

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2024
  • Ansök senast: 23 september 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024