Budgetsamordnare

Budgetsamordnare

Arbetsbeskrivning

Enheten för folkhälsa och sjukvård, Socialdepartementet

Är du en engagerad person som vill arbeta med budgetfrågor och myndighetsstyrning inom ett av Regeringskansliets mest spännande områden? Trivs du med varierade arbetsuppgifter där både analys av komplexa frågeställningar och det dagliga budgetarbetet ingår? Är du kunnig i budgetfrågor, kvalitets- och resultatinriktad? Då kanske du är den person vi söker!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I den aktuella rollen kommer du att i första hand ansvara för budgetrelaterade frågor inom områdena folkhälsa, smittskydd, idrott och civilsamhälle. Arbetsuppgifterna innebär att tillsammans med andra budgetsamordnare ansvara för enhetens arbete med den statliga budgetprocessen. I detta ingår att arbeta med budgetpropositionen, ändringsbudgetar och regleringsbrev samt att göra kostnadsberäkningar, analyser och prognoser av olika slag inom enhetens områden. Du medverkar vid framtagning av underlag och bereder ärenden fram till beslut, exempelvis regeringsbeslut och propositioner. I arbetet ingår att företräda departementet i kontakter och förhandlingar, både med andra departement och externt. I rollen ingår också att stödja enhetens övriga handläggare i ärenden som rör budget och myndighetsstyrning. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har avslutad akademisk utbildning, främst med ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning och erferenhet av arbete i Regeringskansliet, annan statlig myndighet, region eller kommun. Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet är meriterande och särskilt erfarenhet av arbete med budgetsamordning.

Du har goda kunskaper om styrnings- och ekonomifrågor. Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift är angelägna då skriftlig och muntlig kommunikation är en viktig del av arbetet. Det är meriterande om du har god förståelse för regeringens styrning av myndigheter. Du behöver ha goda kunskaper i Excel och det är meriterande om du har kunskaper i det statliga budgetsystemet Hermes. Det är vidare meriterande om du har god förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation. 

Dina egenskaper
Vi söker dig som är noggrann, kvalitetsmedveten, analytisk och strukturerad och har förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Du ska ha förmåga att arbeta under tidspress, hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt och kunna ta egna initiativ.  Du ska ha god samarbetsförmåga och god kommunikativ förmåga. Det är viktigt att du trivs i en miljö där ditt långsiktiga och strategiska arbete kombineras med din förmåga att hantera snabba beställningar med kort leveranstid. Du behöver ha god förståelse för de krav som ställs på arbete i en politiskt styrd verksamhet samt förståelse för Regeringskansliets roll och funktion. 
 

Övrigt


En eller flera tidbegränsade anställningar, under ca ett år. Det kan finnas möjlighet till fortsatta anställningar.

Tillträde enligt överenskommelse. 

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Sara Eklund som är gruppchef på 08-405 27 02 eller Cecilia Halle som är t.f. enhetschef på 08-405 11 57. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 april 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2023
  • Ansök senast: 2 april 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024