Budgetsamordnare - planera och följa upp budgetarbetet inom migration

Budgetsamordnare - planera och följa upp budgetarbetet inom migration

Arbetsbeskrivning

Enheten för styrning inom migrationsområdet, Justitiedepartementet

Vill du arbeta med kvalificerad finansiell styrning och uppföljning? I rollen som budgetsamordnare erbjuder vi ett omväxlande och spännande arbete i en dynamisk miljö tillsammans med kunniga kollegor

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.


Enheten för styrning inom migrationsområdet söker en budgetsamordnare för utgiftsområde 8 Migration. 

En stor del av arbetet handlar om att både självständigt och tillsammans med andra handläggare på enheten bidra till att regeringens politik får genomslag i myndigheternas verksamhet samt ge löpande stöd till den politiska ledningen inom ett brett spektrum av frågor. 

Som budgetsamordnare arbetar du dels med att planera och samordna budgetarbetet, dels med kvalificerad analys av ekonomiska underlag från Migrationsverket, såsom årsredovisning, budgetunderlag och prognoser. Du har en nyckelroll i förhandlingar om budgeten och har ofta direktkontakt med den politiska ledningen. En annan arbetsuppgift är att utarbeta texter till regeringens ekonomiskpolitiska propositioner. Arbetet med den finansiella styrningen av myndigheterna bedrivs i nära samarbete med den generella myndighetsstyrningen och vår analysfunktion. Du har därmed en viktig roll att tillsammans med övriga kollegor delta i arbetet att utarbeta mål, bedöma resultat och  det framtida behovet av medel. I rollen ingår också att kontinuerligt jobba med att utveckla processerna i budgetarbetet.

I arbetsuppgifterna ingår också att handlägga löpande ärenden som riksdagsfrågor och interpellationer eller skrivelser från allmänheten. Inom enheten strävar vi också efter att arbeta gränsöverskridande. Det innebär att du ibland kan få andra handläggande och utredande uppgifter vid sidan av budgetfrågorna.

Arbetet är utåtriktat. Du förväntas kunna samarbeta effektivt med övriga medarbetare inom enheten och på andra berörda enheter på Justitiedepartementet och andra departement. Du kommer också ha många kontakter med Migrationsverket.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi vill att du har en akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning, gärna ekonomi. För att lyckas i arbetet krävs god förståelse för centrala processer inom statsförvaltningen och myndigheter i allmänhet samt erfarenhet av arbete i Regeringskansliet med styrning och den statliga budgetprocessen. Du behöver även ha erfarenhet av budgetering och beräkningar. och uppföljning av omfattande och komplex statlig verksamhet, gärna kopplat till en större statlig myndighet. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med utveckling och effektivisering av offentlig förvaltning, gärna med hjälp av digitalisering.


Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som budgethandläggare bör du vara strukturerad, analytisk och noggrann. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i frågor, se övergripande samband och leverera underlag av hög kvalitet. Du trivs med att självständigt ansvara för och driva processer. Våra ansvarsfyllda uppgifter och vår kunskapsintensiva miljö kräver en god sammanhållning. Det är viktigt att har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer och nätverk.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Marie Olausson som är enhetschef, på 08-405 37 67. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, Saco och Susanna Wiener, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 september 2020.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 september 2020
  • Ansök senast: 20 september 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


13 november 2024

28 oktober 2024