OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för samhällets digitalisering, Infrastrukturdepartementet
Vill du vara med och bidra till arbetet med budgetsamordning för samhällets digitalisering?
Då kan du vara vår nya kollega. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten ansvarar för politiken för informationssamhället samt digitalisering och it inom offentlig förvaltning. Enheten arbetar med frågor som handlar om att använda och främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig för samhället: för individer, offentlig förvaltning, näringsliv och civilsamhälle. Inom ramen för enhetens ansvarsområde ligger också två myndigheter Post- och telestyrelsen samt Myndigheten för digital förvaltning. Budgeten för politikområdet ligger inom utgiftsområde 22, kommunikationer.
Enheten är indelad i två grupper som arbetar i tvärfunktionella team. Budgetsamordnaren ska inom ramen för ett sådant team planera, samordna och följa upp hela enhetens budgetarbete. För att skapa en effektiv och välfungerande verksamhet behöver budgetsamordnaren aktivt delta i enhetens sakfrågor och ge ett proaktivt stöd till enhetens sakhandläggare i budgetfrågor. I rollen som budgetsamordnare rapporterar du till en gruppchef och förväntas samarbeta med departementets övriga enheter och andra delar av Regeringskansliet. Tjänsten innebär kontakter med de myndigheter som ligger under enhetens ansvarsområde, men även andra externa kontakter kan förekomma.
Läs gärna mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning och erfarenhet av samt god kunskap av den statliga budgetprocessen, gärna inom Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Du ska vidare ha goda språkkunskaper i svenska och engelska såväl i tal som i skrift. Intresse och förståelse för enhetens arbetsområde ser vi som meriterande. Likaså är erfarenhet av samhällsekonomiska analyser och vana av att arbeta i roller där samverkan och samordning varit viktiga inslag meriterande.
Dina egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara lyhörd och prestigelös med god samarbets- och samordningsförmåga. Du behöver vara analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten med god förmåga att leda och genomföra processer. Du har en god kommunikativ förmåga, gott omdöme och kan prioritera samt snabbt anpassa dig till nya situationer.
Övrigt
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Omfattning heltid. Tillträde snarast efter överenskommelse
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jessica Steinmetz, gruppchef, på 08-405 2430. Du är också välkommen att kontakta HR handläggare Malin Bolin på 08-405 82 07. Fackliga kontaktpersoner är Fredrik von Malmborg för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 maj 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35