OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Planeringsstaben, Utrikesdepartementet
Vill du arbeta med budget, planering och uppföljning? Vill du bidra till styrningen och utvecklingen av utrikesförvaltningen tillsammans med skickliga kollegor? Vi erbjuder en central och variationsrik tjänst i en utvecklande och händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Planeringsstaben har det övergripande ansvaret för budgetsamordningen i Utrikesdepartementet (UD) och ansvarar för utrikesförvaltningens budget, verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling. UD disponerar årligen ca 3,4 mdkr, vilket utgör en tredjedel av Regeringskansliets förvaltningsanslag. Ungefär två tredjedelar av kostnaderna rör verksamheten utomlands, som bedrivs av Sveriges 107 utlandsmyndigheter. Som budgetsamordnare hos oss har du en central roll i arbetet med utrikesförvaltningens budget och resursfördelning. Arbetet bedrivs nära verksamheten och är processtyrt. I uppdraget ingår även att utveckla arbetsformer för att vidareutveckla UD:s arbete med den statliga budgetprocessen och myndighetsstyrning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Tillsammans med UD:s huvudbudgetsamordnare planera, följa upp och göra prognos för utrikesförvaltningens ekonomi som helhet,
• fastställa tidplaner för det årliga arbetet med budgetprocessen,
• sammanställa och presentera information både skriftligt och muntligt,
• göra ekonomiska analyser, inklusive kostnads- och nyttoanalyser,
• bistå i framtagning av beslutsunderlag,
• övergripande myndighetsstyrning, och
• delta i nätverk för planering och uppföljning.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning med ekonomisk inriktning eller motsvarande, som har erfarenhet från och intresse för ekonomisk uppföljning och analys samt av utvecklingsarbete. Erfarenhet av arbete med den statliga budgetprocessen är meriterande. Du har goda kunskaper om digitala verktyg, särskilt Excel, men också ekonomisystem som exempelvis Unit4 ERP. Erfarenhet av motsvarande arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet är meriterande.
Dina egenskaper
Du har en god analytisk förmåga och som person är du kvalitetsmedveten. Du är en drivande och problemlösningsorienterad person. Du är serviceinriktad med ett starkt intresse för budget- och styrningsfrågor. Du är resultatinriktad med hög arbetskapacitet samt har en förmåga att se helheten och samband i komplexa frågor. Du har förmågan att uttrycka dig både muntligt och skriftligt. Du har en god samarbetsförmåga, gott omdöme och hög integritet.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Catharina Cappelin, enhetschef eller Maisoun Jabali, biträdande enhetschef, på 08-405 10 00. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ulrika Ryberg på 08-405 10 00. Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och för ST-UD når Du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 juli 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35