OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Vad sägs om att gå längs havet på lunchrasten, med en vacker utsikt över Danmark och en havsbris mot kinden? Du kanske vill ha en flexibel arbetsplats där du kan jobba både platsoberoende och på kontoret? Eller vill du hellre vara med i en av landets största digitala utvecklingsresor? Ingen fara, hos oss kan du få allt samtidigt.
Helsingborgs Stad vill bli en datadriven stad ! Vi söker nu en Business Analyst (kravanalytiker)
Vad innebär det att bli en datadriven stad?
Jo, med hjälp av data effektiviserar vi våra verksamheter och arbetsprocesser, vi ta bättre och snabbare beslut och vi tillhandahåller kundanpassade tjänster som möter våra invånares behov. Med data bygger vi en smartare, hållbarare och mer omtänksam stad.
Vad har vi gjort hitintills?
Vi har under året arbetat med att implementera våra grundläggande tekniska miljöer som ska möjliggöra för staden att jobba datadrivet. Arbetet inkluderar bland annat ett stadsgemensamt datalager, en integrationsplattform och ett AI-labb. Nu när plattformarna är på plats skiftar vi fokus mot att realisera fler datadrivna lösningar till staden.
I detta behöver vi din erfarenhet inom kravhantering, vi vill ha stöttning i att strukturera upp och förtydliga verksamhetens behov, att tillvarata de idéer och möjligheterna som öppnar upp sig genom våra nya tekniker som nu finns på plats.
Dina framtida arbetsuppgifter
• Planera och driva workshops i staden för behovskartläggning och omvandla dessa behov till krav.
• Strukturera upp kraven för att involverade skall förstå och vara överens om kraven.
• Säkerställa att kraven utgår från verksamhetens behov, samt att de framtagna lösningarna uppfyller dessa behov på bästa sätt.
• Arbeta fram möjliga testfall som matchar kraven.
• En kontinuerlig dialog och informationsspridning.
• Stötta teamet i prioritering kring vilka behov och lösningar som är ger mest effekt för verksamheten.
• Tillse att utveckling stödjer den arkitektur som finns i staden och att överlämning sker till drift och support vid produktionssättning.
• Ansvara för att planera, strukturera, leda arbetet, tillse att framdrift sker i leverans till verksamheten.
Kvalifikationer för att bli framgångsrik i denna roll
• Förmåga att förstå både organisationens strategiska behov och användarnas behov av enkelhet i lösningen. Att omsätta dessa till tydliga verksamhetskrav och kunna föreslå och diskutera alternativa lösningar på detaljnivå.
• Förmåga att fånga upp nödvändiga process- och lösningsförändringar tidigt och realisera dessa baserat på innovativt tänkande i samverkan med andra aktörer.
• Erfarenhet av kravhantering; att tydligt kunna strukturera upp krav och att formulera testbara krav
• Kompentens inom processkartläggning.
• Kunskap inom GDPR och informationsklassning
• Erfarenhet av agila metoder för att stötta teamet i att vidareutveckla dagens arbetssätt och processer
• Tidigare erfarenhet av kommunal verksamhet är en fördel
Du kommer att tillhöra teamet Datafabriken som leds av teamchef Heidi Sundin.
Du behöver vara driven, engagerad och positiv och vara förberedd på att du är med och skapar något från grunden. Du kommer kliva på en härlig och intressant resa som leder till bättre service och tjänster för dem vi är till för; invånarna, företagen och föreningarna i staden.
Utbildning: BSc inom datavetenskap, systemvetenskap, informatik eller en annan relevant akademisk bakgrund. Utbildning inom kravanalys och dokumentation.
Vårt löfte till dig
Vi strävar efter att vara en av landets mest attraktiva arbetsgivare. Därför har vi en policy som beskriver stadens förväntningar på oss som medarbetare och ledare. Den handlar om att vilja lyckas, att skapa värde, att samspela och att leda sig själv. Som medarbetare hos oss är din utveckling viktig, och utvecklingen av stadens arbete går hand i hand med våra medarbetares personliga och professionella utveckling.
På Digitaliseringsavdelningen erbjuder vi dig en kreativ och familjär miljö med arbetsglädje där vi lär oss av varandra, ger varandra feedback, testar oss fram och vågar misslyckas! Du kommer att utgå från innovationshubben HBG Works mitt i hjärtat av Helsingborg, bara ett stenkast från Helsingborgs central. Vi tycker att det är viktigt med en god balans mellan jobb och fritid och erbjuder dig därför en flexibel arbetsplats som innebär att du även kommer att kunna arbeta platsoberoende.
Vi vill att du mår bra.
Vi vet att det allra viktigaste som finns för en organisation är att medarbetare trivs, mår bra och kan arbeta på ett hälsosamt och hållbart sätt. Därför har vi i staden flera förmåner som fokuserar på just din hälsa, du kan läsa mer på; Så är det att jobba i staden | Helsingborg.se
Välkommen med din ansökan! Vi arbetar med löpande urval
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2022-08-12
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Tillträdesdatum: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.