Business Area Controller

Business Area Controller

Arbetsbeskrivning

Om jobbet
Är du en erfaren Controller, känner dig som ett Excelproffs på nuvarande arbetsplats och har erfarenhet från att arbeta i större företag med ambitioner? Har du analytiskt intresse och gillar att presentera ekonomiska samband och konsekvenser för att affärsutveckla verksamheter tillsammans med dina kollegor? Gillar du dessutom positiv atmosfär och engagemang på arbetsplatsen? Då är du rätt person för uppgiften!  
AFRYs affärsområde Specialized Technical Services inom divisionen Industrial & Digital Solutions utvecklar AFRYs spetskompetens inom en rad tjänsteområden som till exempel Tekniska beräkningar och Supply Chain Management. Verksamheten bedrivs just nu från 24 kontor i Norden. Affärsområdets kultur genomsyras av entreprenörskap, engagemang, transparens och utveckling av koncept och produkter till kunder i samtliga branscher. Specialized Technical Services omsätter drygt 600 MSEK och divisionen 5,5 Bn SEK. 
Rollen som Business Area Controller är en senior roll med stort ansvar där Controllern tillsammans med Affärsområdeschefen driver och utvecklar affärsområdet. I detta arbete ingår även medverkan i affärsområdets ledningsgrupp samt delaktighet vid förvärvsprocesser i samband med due dilligence och integrationsarbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer bl a att innefatta: 

Analysera finansiella resultat, nyckeltal och undersöka avvikelser
Hjälpa till med kostnadseffektiva analyser för att öka lönsamheten och förbättra processeffektiviteten
Producera och kommunicera olika finansiella analyser som stöder effektivt beslutsfattande
Identifiera aktiviteter och åtgärder som ökar verksamhetens lönsamhet och kassaflöde
Ansvara för budget samt prognosarbetet
Ingå i ledningsgruppen för affärsområdet
Verksamhets- och projektuppföljning
Stötta specifika projekt med ekonomisk expertis, hålla utbildning, bolagsförvärv m m
Vara ett bollplank för verksamhetens 30 enhetschefer
Medverka vid implementering av nytt affärssystem 

Du rapporterar till VP & Head of Business Area och med en streckad linje till divisionens VP & Head of Finance. Din placeringsort är Solna. Tillsättning är omgående.

Vem är du?
Du är en nyfiken och prestigelös lagspelare samt trygg i din yrkesroll. Samtidigt har du en drivkraft av att fortsätta utvecklas och ett intresse av att utveckla våra arbetssätt och processer.
För att trivas i rollen behöver du vara resultatorienterad och ha förmågan att ta ägarskap av uppgifter och förmåga att driva dem självständigt. Du har en mycket god analytisk förmåga och kan kommunicera ekonomi till andra på ett pedagogiskt sätt.
Du är civilekonom eller motsvarande och har mer än fem års erfarenhet av liknande roller och arbetsuppgifter, helst i en stor internationell organisation. Du har grundläggande kunskaper inom redovisning, mycket goda kunskaper i Excel, samt förmåga och erfarenhet av att hantera och analysera stora datamängder.
Vi ser att du har goda kunskaper i såväl svenska som engelska - i tal som skrift.

Vi erbjuder
Vi söker dig som vill vara en del av AFRYs framgångssaga. Brinner du för teknisk utveckling? Gillar du att samarbeta för att hitta den bästa lösningen? Då kan vi erbjuda dig karriärmöjligheter på en modern arbetsplats med utmanande arbetsuppgifter och spännande projekt världen över.

Om företaget
AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.

Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AFRY
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2021
  • Ansök senast: 30 november 2021

Postadress

Grafiska vägen 2
GÖTEBORG, 40151

Liknande jobb


21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024