Business Controller

Arbetsbeskrivning

Företagspresentation:

Företagspresentation

Till en av våra offentliga kunder söker vi en Business Controller. Uppdraget är här och nu, start snarast eller senast om kanske en månad. 8 månader långt och el eller deltid, beroende på vad som kan passa dig.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden:

Verksamhet & befattning

Interimslösningen som Business Controller innebär att vara med och fortsätta och bygga upp en controllerfunktion inom bolaget tillsammans med övriga medarbetare. Vi är inne i en implementeringsfas av ett förändringsprojekt där vi har sett över hur vi ska styra och följa upp bolaget. Du får vidareförädla processen för det interna boksluts- prognos- och affärsplanearbete ut mot organisationen. I samarbete med våra chefer arbetar du sedan med uppföljningsarbetet, vilket innebär ett arbete nära verksamheten så att du aktivt bidrar till bolagets affärsmässiga utveckling. Du kommer ta över arbetet med att ta fram en kravställan av BI-verktyg.

Rollen är bred och innebär alltifrån klassiskt controllerarbete – uppföljning, boksluts- prognos- och budgetgenomgångar till analys. Arbetet innebär en stor intern kontaktyta vilket kommer ge en inblick i hela organisationen. I rollen ingår att ta fram relevanta nyckeltal och KPI:er samt analys av dessa. Skapa förutsättningar för benchmark såväl intern som extern. Du har även stort intresse för affärssystem och att skapa uppföljningsverktyg och verksamhetsrapporter. I tjänsten ingår en del resor då vi har en geografisk spridning i hela landet. Rapporterar till CFO.

Exempel på arbetsuppgifter i annonsen för Business Controller:

- Tillsammans med CFO driva processen för prognosarbete inom bolaget samt vara ett stöd till cheferna i det arbetet.
- Utveckling av analyser och ta fram pedagogiskt beslutsstöd till verksamheten
- Aktivt arbete med förbättring av processer
- Aktivt delta i och ibland driva egna projekt för att utveckla framtida ekonomistyrningsprocesser
- Delta i processen för framtagande av sifferdelen i affärsplanen.
- Kvartalsgenomgångar med förvaltningen samt affärsområden.
- Uppföljning av förvaltningens driftsleverans på olika nivåer samt KPI:er.
- Ekonomisk uppföljning av kunder och olika KPI:er inom varje affärsområde
- Nära samarbete med övriga på ekonomi- och finansenheten
- Utveckling av uppföljningsverktyg och framtagande av verksamhetsrapporter.
- Ta fram och följa upp övriga relevanta KPI:er.
- Informera och utbilda chefer inom ekonomiområdet
- Driva arbetet med att ta fram en kravställan av BI-verktyg.

Din profil:

Kravprofil

Du är civilekonom (med inriktning controlling, ekonomistyrning eller motsvarande) och har stor erfarenhet av Business controlling, gärna från bolag inom fastighets- och entreprenadbranschen men inget krav. Du är van att snabbt sätta dig in i verksamheter och van vid att arbeta i en organisation som är i ett förändringsarbete. Du har tidigare arbetat med att kravställa ett BI-verktyg, inte bara med fokus på budget/prognos och uppföljning, utan även målstyrning och uppföljning av verksamheten ur andra perspektiv. Du kommer att ta över rollen som huvudprojektledare i processen att ta fram en kravställning för upphandling av BI-verktyg.

Som person är du genuint intresserad av och har god förståelse för affären med mycket goda analytiska färdigheter. Du har förmåga att kommunicera med människor, är pedagogisk och bra på att skapa förståelse mellan den aktuella verksamheten och de ekonomiska rapporterna. Det är viktigt att du har förmågan att skapa förtroende men även att du har integritet. Som person är du både flexibel och drivande samt ser möjligheter med förändringar. Vidare kan du hantera både detaljer och helhet och trivs att arbeta hands-on.

Av de egenskaper vi efterfrågar är det prioriterat att du har tidigare arbetat med BI-verktyg och kravställning kring det samt att du har arbetat med förändringsarbete.

Ansök redan idag!:

Ansökan

Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter.

Vi tar helst emot din ansökan via databasen, men om du tycker detta är känsligt är du naturligtvis välkommen med din ansökan direkt till ansvarig rekryterare.

Ansvarig rekryterare är Patrick Melin och nås på eller på patrick.melin@unikresurs.se

Väl mött!

Unik Resurs:

Välkommen till Unik Resurs!

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Unik Resurs i Sverige AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Business Controller Visstidsanställning maj - januari
  • Publicerat: 2 maj 2017

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


Controller

Controller

22 november 2024

Controller

Controller

22 november 2024

Senior Business Controller

Senior Business Controller

22 november 2024

22 november 2024