Business controller

Business controller

Arbetsbeskrivning

OM UPPDRAGET

I rollen som businesscontroller är du en del av ekonomiteamet som idag består av 21 kollegor vilka supporterar organisationen med alla frågor inom området ekonomi, redovisning, löner och uppföljning. I rollen ingår att vara ett proaktivt controllerstöd till verksamhetens chefer och medarbetare samt att utveckla och förbättra befintliga ekonomiska processer och rutiner.

Som business controller analyserar du verksamhetens arbete och ekonomiska flöden för att skapa analyser och prognoser för att verksamhetens ledning ska kunna fatta välgrundade beslut. Genom att vara insatt i organisationens verksamhet och ekonomiska utveckling analyserar du vilka verksamheter som går bra/mindre bra samt effekterna av dessa.

En viktig del i din roll är att utifrån analyser och dialog driva proaktiv verksamhetsuppföljning och hjälpa organisationen drivas mot att målen nås enligt plan eller helst överträffas. Detta arbete gör du tillsammans med kollegor inom delar av organisationen varför din förmåga att snabbt överblicka, vidta åtgärder, ha en pedagogisk approach och samarbeta med andra är av stor vikt. Utifrån löpande arbete samlar du in insikter som du sedan omsätter till konkreta förbättringar avseende planering, uppföljning och resultat.

I rollen är du delansvarig tillsammans med team leader för controllerfunktionen över processen från planering av mål, säkerställa stöd till verksamhet vid måluppfyllelse, uppföljning, till analys av effekten av verksamheten men också resultat och lönsamhet. Tillsammans med organisationens finansiella controllers arbetar du framåtblickande i dina analyser och ditt stöd till verksamheten för att bidra till beslutsfattandet. Som systemstöd i arbetet använder vi bland annat systemen Stratsys och Agresso.

VEM SÖKER VI?
- Universitets- eller högskoleutbildning med fördel inom ekonomi
- Minst fem års erfarenhet i en controller-roll, erfarenhet av bidragsfinansierad verksamhet är meriterande
- Mycket god förmåga och intresse för att uttryckas i skrift, både på svenska och engelska.
- Mycket goda kunskaper i Excel och övriga Office-paketet


Det är meriterande med kunskaper i systemen Agresso och Statsys,samt om du har erfarenhet från att arbeta i en organisation som bedriver insamlingsverksamhet.

Alla medarbetare inom Rädda Barnen förväntas självklart efterleva organisationens värderingar. (https://www.raddabarnen.se/om-oss/vara-varderingar/) Personliga egenskaper vi ser är viktiga för att lyckas i rollen är god analytisk förmåga, samt god samarbets- och kommunikationsförmåga.

LÅTER DET INTRESSANT?
Rollen är en tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning med önskat startdatum snarast. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan så snart som möjligt och senast 2/6, urval och intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor kring tjänsterna kontakta gärna rekryterande chef Freddie Hellström, CFO, på freddie.hellstrom@rb.se.

Då vi är noga med att vara en säker arbetsplats för barn ber vi om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning och alla våra medarbetare ska följa Rädda Barnens policies och etiska värderingar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rädda Barnen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juni 2020
  • Ansök senast: 28 juni 2020

Besöksadress

Kungsgatan 37
None

Postadress

None
UMEÅ, 90325

Liknande jobb


21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024