Business Controller

Business Controller

Arbetsbeskrivning

Är du en affärsinriktad controller som vill arbeta både strategiskt och verksamhetsnära? Vill du arbeta för ett företag där du har stora möjligheter att påverka och utveckla processer och rutiner samtidigt som du driver projekt inom ditt område? GG handel behöver en Business Controller till sin verksamhet, läs mer nedan och sök redan idag!

Din vardag

Du kommer främst arbeta med analys, planering och rapportering. Arbetet innefattar bland annat att driva de årliga processerna för strategisk planering och budgetering, exempelvis genom att fastställa modellering i kalkylblad, konsolidering, analys och framtagande av presentationer. Du kommer också förbereda och presentera operativa nyckeltal för att bevaka verksamhetens utveckling och resultat. Du arbetar nära verksamheten och arbetsuppgifterna är självständiga vilket kräver att du kan ta egna initiativ och arbeta proaktivt. Rollen innebär hög delaktighet i det utvecklingsarbete som pågår inom dessa områden samt den löpande utvecklingen i stort. Som Business Controller kommer du ha många kontaktytor inom bolaget, främst gentemot kollegor men även mot kunder och våra systerföretag i Sverige. Exempel på övriga arbetsuppgifter:

- Analys och rapportering av månadsbokslut
- Prognoser och kvartalsvis verksamhetsöversikt
- Analysera avvikelser i försäljning, bruttomarginaler och allmänna kostnader för att säkerställa överensstämmelse med budget, prognos samt föregående år.
- Utföra analyser av kundlönsamhet samt produktkategoriers lönsamhet.
- Utarbeta ad hoc-analyser för att stödja beslut på ledningsnivå.
- Vid behov leda och/eller delta i särskilda projekt och uppdrag på GG Handel eller hos systerföretag.
- Analysera och granska produktkostnad för att säkerställa korrekt produktkostnadskalkylering.
- Ansvara för prisjusteringar och nya prislistor drivna av exempelvis förändrade produktkostnader.
- Härleda och bedöma pris-/kostnadsökningar på produkter utifrån tillgängliga råvarukostnadsindex, exempelvis Mintec.

Vem är du?

Du har en akademisk utbildning inom ekonomi och ett par års erfarenhet från liknande roller. Du kan använda Excel på avancerad nivå och kan sammanställa och analysera data från olika systemkällor. Du har en god förståelse för system i allmänhet och hur de kommunicerar med varandra, samt god förståelse för hur rapporter är uppbyggda och är anpassade utifrån behov och nyckeltal. Har du tidigare erfarenhet från BI-system, SAP och har arbetat i en internationell miljö är det meriterande. Goda kunskaper i engelska är ett krav men behärskar du även tyska ses det som meriterande.

Som person bör du vara initiativtagande, analytisk och prestigelös med ett stort självledarskap. Du har en god pedagogisk förmåga när det gäller att kommunicera ekonomisk information på ett lättillgängligt sätt och motiveras av att arbeta nära affärsverksamheten. Du har ett analytiskt förhållningssätt med förmågan att omsätta analys i operativa planer samt förmågan att förena detaljkunskap med ett helhetsperspektiv. Du trivs i en drivande roll med många kontaktytor.

Vill du veta mer?

I den här rekryteringen samarbetar GG Handel med Nexer Recruit, får du tjänsten kommer du att anställas av GG Handel. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Fredrik Karlström på telefonnummer: 070-302 02 73 eller via e-post: fredrik.karlstrom@nexergroup.com Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt, dock senast 2023-01-05.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nexer Recruit AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2022
  • Ansök senast: 5 januari 2023

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024