OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Systemkunnig Business Controller till Transdev
Vill du arbeta på ett av de marknadsledande bolagen inom persontransporter, där hållbarhet har ett stort fokus? Transdev är ett internationellt bolag som strävar efter att ligga i framkant vad gäller den senaste tekniken och metodiken. Inom Transdev Sverige ryms även andra enheter såsom Snälltåget, Bussakuten, Styrsöbolaget och Blidösundsbolaget.
På Transdev arbetar vi med hållbar utveckling som ska tillfredsställa dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter till att tillfredsställa sina behov. Detta bygger på tre aspekter; lönsamhet, miljö och social hållbarhet, som ska finnas med som en natur del i vår verksamhet.
Transdev är ett bolag som satsar på sina medarbetare och det finns goda möjligheter att på sikt växa inom bolaget, både nationellt och internationellt.
Transdev Sverige (www.transdev.se) med närmare 7 000 medarbetare ingår i koncernen Transdev Group (https://www.transdev.com/en/) och globalt är vi drygt 80 000 medarbetare. Transdev driver persontrafik och skapar integrerade transportlösningar i 18 länder. Som medarbetare på Transdev får du arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas och förändras och som dessutom fyller en viktig samhällsfunktion.
Vi söker en analytisk, systemkunnig och driven Business controller som vill arbeta verksamhetsnära och som vill vara med att påverka och utgöra en viktig länk mellan verksamheten och ekonomi.
Om Tjänsten
Nu söker vi dig som är engagerad och vill arbeta affärsnära som Business Controller. I rollen kommer du fungera som affärstöd och arbeta med ekonomi- och verksamhetsstyrning. Du kommer att ansvara för ekonomisk uppföljning samt kommer att agera som Business Partner till kontrakts- och resultatansvarig affärschef i något av våra trafikavtal. Bland annat kommer du att medverka i budget- och prognosarbete, kvalitetssäkra månadsbokslut samt uppföljningar och analys av det kontrakt du arbetar med. Utöver det kommer du att bidra till ständiga förbättringar för att öka effektivitet och lönsamhet. Det här kommer vara en omväxlande roll där du kommer arbeta med analyser och vara med och driva utvecklingen av vårt BI-system och Mercur som är vårt system för budget- prognos och utfall.
Du kommer ingå i ett controlling-team med ca 12 personer.
I rollen ingår det bland annat att:
- Agera Business Partner och allmänt bollplank i såväl ekonomiska frågor som operativa affärsbeslut
- Göra analys och uppföljning av affärens resultat, lönsamhet och operativa nyckeltal
- Driva och medverka i budget- och prognosarbete
- Medverka och kvalitetssäkra månadsbokslutet i samarbete med redovisningsavdelning och affärschef
- Förbättra analyser, uppföljning, rutiner och processer ur ett ekonomiskt perspektiv
- Ta fram beslutsunderlag för diverse business case
- Arbeta med att driva på utveckling och förbättringar i vårt BI-system och i vårt system Mercur.
Vem är du?
Du har en akademisk utbildning och erfarenhet att arbeta i en roll som Business controller. Du behöver ha arbetat i en rörlig och verksamhetsnära roll som Business controller tidigare och det är starkt meriterande om du arbetat i en bransch eller verksamhet där det sker snabba förändringar.
För den här rollen söker vi dig som är systemkunnig och har kunskap att driva på utvecklingen av våra system. Vidare har du erfarenhet att arbeta med BI-verktyg, har du dessutom erfarenhet att arbeta med Mercur Business control-system ser vi det som meriterande.
Som person är du analytisk, noggrann och innovativ. Du trivs med att ha många kontaktytor. Du är kommunikativ, prestigelös och kan presentera data på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
Du har en naturlig fallenhet för att kunna omvandla analys till handling. Du strävar hela tiden efter att hitta nya effektiva lösningar och ser företagets framgång som din egen. Du är strukturerad och noggrann i ditt arbete, trivs med att arbeta i team och du ser på förändring som något positivt. Du är proaktiv och gillar att jobba i en arbetsmiljö med högt tempo.
Du kan uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en spännande roll hos ett värderingsstyrt bolag där våra medarbetare är vår viktigaste tillgång. Våra värderingar ”Handling, Ansvar, Nytänkande och Samspel”, styr vår vardag och du blir en viktig resurs i det arbetet.
Du erbjuds en marknadsmässig lön med ett förmånspaket som inkluderar pensionsplan enligt ITP. Du får även ett gruppförsäkringspaket, Rikskortet, ett årligt friskvårdsbidrag samt har ledigt halvdag innan röd dag. Vi anordnar jul- och sommarfester, subventionerad massage, fri parkering vid kontoret samt flera andra trivselaktiviteter.
Du kommer vara placerad på Transdevs huvudkontor i Bromma och det kommer att ingå att resa till de affärer som du ansvarar för att arbeta med. Du erbjuds en hybrid arbetsplats, vilket innebär att du kan fördela din arbetstid att arbeta på kontoret med att arbeta på distans.
Mer om tjänsten och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Transdev vill tillvarata de kvaliteter som mångfald skapar och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Har Du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig; susanna.ask@transdev.se, tel. 08-629 50 22.
Sista ansökningsdag är 15 januari. Då vi sköter processen löpande kan det innebära att vi tillsätter rollen innan sista ansökningsdag har löpt ut, så sök redan i dag!
Välkommen med din ansökan!