OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höganäs Borgestad utvecklar, tillverkar och levererar eldfasta produkter, installationer, högtemperaturlösningar och design för olika industrisegment. Idag är Höganäs Borgestad en ledande leverantör på den eldfasta marknaden i Norden och koncernen har en global närvaro inom ett antal utvalda applikationsområden som t.ex. stål, cement, aluminium, petrokemi, papper och massa m.fl. Koncernen omsätter ca 900 MSEK och är i stark tillväxt. ”Setting new standards” är en del av vår vision och handlar om strävan efter att bli bättre och hitta nya sätt att lösa dagens och morgondagens utmaningar.
Läs mer: www.hoganasborgestad.com
Vill du vara en del i Höganäs Borgestads utveckling?
Vi behöver förstärka ekonomifunktionen i Sverige med en erfaren business controller för arbete med kvalificerade ekonomiuppgifter.
Dina arbetsuppgifter:
- Ansvarig för analys, uppföljning, rapportering och support av våra processer för lager, inköp och tillverkningskostnad i våra bolag i Bjuv och Gävle.
- Ansvarig för produktkalkylering och standard kost redovisningen i våra bolag i Bjuv och Gävle.
- Medverkande i redovisningsprocessen i Bjuv och Gävle innebärande månadsvis diverse bokslutavstämningar och rapportering till CFO enligt interna föreskrifter.
- Medverkande i budgetprocessen i Bjuv och Gävle.
- Utveckla och underhålla avancerade rapport- och datamodeller för att spåra och analysera försäljning, kostnader, kapitalbindning, lönsamhet mm i våra bolag i Bjuv och Gävle..
- Arbeta verksamhetsnära med bolagen i Bjuv och Gävle, innebärande en hel del resor per år mellan bolagen.
Kompetenskrav och egenskaper
Vi tror att du har bred erfarenhet och kunskap av intern kontroll, redovisning, kalkylering och förmåga att bygga lättförstådda rapport- och datamodeller.
Du kan självständigt ansvara och driva processer framåt, är analytisk, har insikt och förstår orsak och verkan, helhetsperspektiv, ordningsam, strukturerad.
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom ekonomi, med minst 3-5 års erfarenhet inom området på ett medelstort/större tillverkande företag.
pedagogisk, orädd för konflikter och engagerad samt har en förståelse för att det kan krävas högt arbetstempo under vissa perioder.
Vidare har du goda kunskaper i Excel och ERP-system. Meriterande är om jobbat med standardkostredovisning Microsoft Dynamics 365.
Arbetet kräver att du behärskar engelska i både i tal och skrift.
Du har också förståelse för att tjänsten kräver tjänsteresor inom Sverige, säkerligen inte ovanligt med 8-10 gånger/år.
Stämmer detta in på dig och är du intresserad av att arbeta i en organisation där du får möjlighet att påverka och utveckla? Då kan vi erbjuda ett intressant och utvecklande tjänst.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 5 januari 2023. Märk ansökan med Business Controller.
Skicka din ansökan via hemsidan career@hoganasborgestad.com märk ansökan med Business controller.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag
Kontaktperson:
Olof Esgård CFO +46(0)70-60 60 635
mail:olof.esgard@hoganasborgestad.com