Business Controller

Business Controller

Arbetsbeskrivning

Södra fungerar som en bro mellan 52.000 familjeskogsbruk och den globala marknaden - understödd av det gemensamma ägandet som ger långsiktighet och ett unikt engagemang. Våra gemensamma funktioner är det som möjliggör ett så effektivt och värdeskapande arbete som möjligt ute i våra olika affärs- och verksamhetsområden, hela vägen från familjeskogsbruket till ett hållbart samhälle.

När en av våra två Business Controllers rör sig vidare mot nya utmaningar erbjuds en unik möjlighet att vara med och forma och bidra till en ekonomifunktion i världsklass.

Det här får du jobba med på Södra

I rollen som Business Controller får du en chans att dra nytta av all den specialistkompetens du förvärvat dig genom din karriär. Dina närmsta kontaktytor och kollegor i rollen blir din Business Controller-kollega samt våra lokala controllers ute på våra olika affärsområden, men du kommer bygga ett stort internt nätverk och fungera som en proaktiv samarbetspartner inom stora delar av organisationen. Tillsammans skapar ni stabilitet och trygghet i och kring hela controllingområdet, och bidrar därmed till Södras fortsatta utveckling.

Exempel på typiska arbetsuppgifter som ingår i rollen är rapportering, budget- och prognosarbete, och lönsamhetsanalyser. Du kommer också arbeta med strategiska analyser kopplat till investeringar och potentiella förvärv, kassaflöde, värderingar och beräkning av produktionsvolymer. Detta är självklart inte allt, men det ger förhoppningsvis en bild av bredden och höjden på rollen som erbjuder både operativa och strategiska uppgifter. Om vi får en chans att ses så berättar vi gärna ännu mer.

Du kommer komma till en ekonomifunktion som identifierat ett antal fokusområden för de kommande åren, som ytterligare kommer att bidra till en omväxlande och utvecklande vardag. En annons är för kort för att gå in på detaljer, men digitalisering, byte av affärssystem samt ett arbete med att positionera oss och våra arbetssätt till en mer proaktiv approach bör ge en fingervisning om vart vi är på väg. Detta är ett arbete som vi, i sann Södra-anda, vet att vi bara kommer lyckas med om vi jobbar tillsammans. Därför ser vi väldigt mycket fram emot att få välkomna dig till gänget!

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med placering i Växjö. Hybridarbete fullt möjligt för rätt person.

Vem söker vi?

Vi söker dig som är utbildad civilekonom, alternativt innehar annan eftergymnasial utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Det är centralt att du besitter mycket goda kunskaper inom ekonomiarbete, allra helst inom redovisning även om det inte är ett direkt krav. Att ha arbetat i liknande Controller-roller tidigare är såklart också en fjäder i hatten, likväl som erfarenhet och vana i att arbeta i en matrisorganisation med en proaktiv approach i arbetssättet gentemot sin organisation.

För att trivas i rollen så tror vi också att du behöver besitta en förmåga att snabbt kunna sätta dig in i en verksamhet, för att förstå och därigenom kunna stötta på bästa vis. Balansen mellan att stundtals dyka ner i operativa arbetsuppgifter i kombination med att kunna vara med och bidra på ett övergripande och mer strategiskt plan är något du gillar. Du är nyfiken av dig som person, och tanken på digitalisering är något som får dig att rysa (av välbehag!). Därtill så tänker vi att ordning och reda är en nyckel och ett av dina ledord, och något du gärna lutar dig mot när det mellan varven blir mycket att göra och det blir dags att kavla upp ärmarna.

Som alltid när man beskriver en profil på det här sättet så blir det som en lång önskelista. Vi söker ingen supermänniska med övermänskliga förmågor, för det finns inga sådana. På Södra arbetar vi tillsammans, och det är givetvis så vi kommer göra även nu. Så, om du känner igen dig i delar av beskrivningen ovan, triggas av rollen och uppgifterna och är en lyhörd och prestigelös person, då är många pusselbitar redan på plats. Då hoppas vi att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.

Så här är det att jobba på Södra

Hos Södra får du möjlighet att utvecklas på jobbet, samtidigt som du är med och bidrar till ett hållbart skogsbruk som skapar värde för människor och miljö. Vi sätter stort värde på ditt personliga engagemang och är måna om att du ska trivas och må bra. För din trygghets skull har vi kollektivtal och goda villkor, samt flera förmåner som du har nytta av både på jobbet och på fritiden.

Vad tror du, kan det här vara något för dig? Då vet du vad du ska göra. Vi ser verkligen fram emot att få höra ifrån dig.

Vill du veta mer?

Har du frågor om rekryteringsprocessen? Kontakta Södras HR-avdelning: 0470-895 00. Har du frågor om tjänsten eller arbetsplatsen? Kontakta rekryterande chef Sara Cronholm, 0705-199 188.

Fackliga frågor hänvisas till Fredrik Dacke (SACO), 0470-855 02, eller Teddy Hedlund (Unionen), 0470-595 61.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Skicka din ansökan via länken senast den 23:e januari 2023. Vi använder tester som en del i rekryteringsprocessen, och undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Var med och bygg ett hållbart samhälle

Södra är ett av landets största skogsindustribolag och ägs gemensamt av 52.000 familjeskogsbruk i södra Sverige. Förutom att utveckla skogsbruket strävar vi efter att alltid använda skogsråvaran på det mest effektiva och klimatsmarta sättet. Pappersmassa, trävaror, textilmassa och bioprodukter är bara några exempel. Genom att arbeta tillsammans har vi styrkan, engagemanget och modet som krävs för att bygga ett hållbart samhälle. Det sker med fötterna på marken, med örat mot omvärlden och med blicken framåt.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-supporten

HR direkt

HR

HR-avdelningen

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södra
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 januari 2023
  • Ansök senast: 23 januari 2023

Besöksadress

Skogsudden
None

Postadress

Skogsudden
Växjö, 35189

Liknande jobb


26 november 2024

26 november 2024