Business Controller

Business Controller

Arbetsbeskrivning

OM UPPDRAGET
Att jobba för Rädda Barnen är att göra skillnad. Som medarbetare på Rädda Barnen vet du att ditt arbete bidrar till att göra världen till en bättre plats för barn och unga, du är omgiven av engagerade kollegor som delar gemensamma värderingar. Hos oss har du förmånen att både utvecklas och utmanas.

Rädda Barnens dagliga verksamhet drivs från kansliet vid Alviks Strand i Stockholm. Här jobbar våra medarbetare med barnrättsfrågor i Sverige och internationellt samt med att se till att det finns ekonomiska och personella resurser för att genomföra vår verksamhet för barn. Rädda Barnens verksamhet är möjlig att genomföra tack vare finansiering från privata givare, offentliga institutioner och företag. Intäkterna består av bidrag, gåvor, medlemsavgifter och övriga intäkter.

Som Business Controller är du en del av ekonomisektionen som idag består av ett tjugotal kollegor. Ekonomisektionen ansvarar bland annat för Rädda Barnens redovisning, löpande ekonomihantering, finansiella planering och uppföljning samt ekonomiskt verksamhetsstöd. Controllerteamet består av sex kollegor med fokus på planering och uppföljning av Rädda Barnens verksamhet.

I den här rollen ingår det att agera som ett proaktivt controllerstöd och till skillnad från några av dina kollegor som arbetar mot organisationens avdelningar, så jobbar du brett och övergripande. Du håller ihop Rädda Barnens budgetprocess varje år och driver utvecklingsprojekt framåt. Därför är det viktigt att du drivs av att utveckla processer och förbättra finansiell styrning och kontroll.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden som Business Controller på Rädda Barnen:

- Ingår i ett team med sex business controllers och bidrar till kvalificerad analys och support för att öka den ekonomiska förståelsen inom organisationen

- Projektleder den årliga budgetprocessen

- Driver utvecklingsprojekt tillsammans med teamet, just nu inom Power BI

- Genomför regelbundna uppföljningar gällande budget, prognos och utfall med kostnadsfokus

- Coachar och stöttar i ekonomiprocesser och i finansiella analyser i syfte att säkra finansiell hållbarhet och effektivitet

ÄR DU VÅR NYA KOLLEGA?

För att lyckas i rollen ser vi att du som söker har följande kvalifikationer:

- Högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi eller motsvarande

- Tidigare erfarenhet av en roll som controller samt en god grund i redovisning

Har du dessutom följande ser vi det som meriterande:

- Trygg i att arbeta och samla information och data i olika systemmiljöer

- Har mycket goda kunskaper i Excel och gärna erfarenhet från BI-verktyg

- Erfarenhet av att driva egna projekt och processer

Som person är du lösningsorienterad och har förmåga att se helheten, vilket kommer att vara nyckeln till att lyckas i ditt uppdrag. Vidare är du nyfiken och kreativ och är öppen för nya lösningar. Du har lätt för att skapa struktur och ser vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Dessutom har du ett naturligt siffersinne och ser logik och samband i komplex information.

På Rädda Barnen är vi stolta över våra gemensamma värderingar (https://www.raddabarnen.se/globalassets/dokument/om-oss/riktlinjer-och-policys/vad-betyder-vara-varderingar-201201-1.pdf) som förenar och vägleder oss i vårt viktiga arbete. Rädda Barnen ska spegla den jämlikhet vi arbetar för i samhället. Därför välkomnar vi en bredd av kompetenser, perspektiv och erfarenheter i den här rekryteringen.

LÅTER DET INTRESSANT?
Rollen är en tillsvidareanställning vid vårt huvudkontor i Stockholm, Alvik. Vid frågor om rollen kontakta gärna Hanna Höök, rekryterande chef Hanna.hook@rb.se. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan senast 26 nov 2023. Vi kommer att kalla till intervju löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet, därför ser vi fram emot din ansökan så snart som möjligt.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs! Och vi är helt övertygade om att medarbetare som mår bra, utvecklas och har roligt på jobbet presterar som allra bäst. Därför erbjuder vi ett paket av olika förmåner (https://www.raddabarnen.se/globalassets/dokument/om-oss/riktlinjer-och-policys/anstallningsvillkor-pa-radda-barnen-sverige.pdf) och aktiviteter som främjar just detta. Hos oss på Rädda Barnen får du möjlighet att på riktigt göra skillnad. Vi delar alla samma vision och drivkraft och det är att varje dag göra världen lite bättre för barn. Om även du brinner för detta hoppas vi att du skickar in din ansökan redan idag!

Då vi har en anonymiserad rekryteringsprocess ber vi dig att inte ange personliga uppgifter när du svarar på eventuella urvalsfrågor. Vi använder endast CV och inte personligt brev i ansökan. Tänk även på att inte döpa bifogade filer med personuppgifter.

Rädda Barnen är noga med att vara en säker arbetsplats för barn och vuxna och ber om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning. Alla medarbetare förväntas följa våra viktiga riktlinjer som handlar om trygghet och säkerhet för alla, samt våra värderingar och etiska riktlinjer. Läs mer om dessa viktiga riktlinjer,  HÄR. (https://www.raddabarnen.se/om-oss/vara-varderingar/policies-och-riktlinjer/)

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rädda Barnen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2023
  • Ansök senast: 26 november 2023

Besöksadress

Kungsgatan 37
None

Postadress

None
UMEÅ, 90325

Liknande jobb


21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024