Business Controller

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten

I din roll som Business Controller för DEKRA Industrial och DEKRA Quality Management jobbar du verksamhetsnära och ansvarar för ekonomistyrning och verksamhetsstöd. Du följer upp resultat, nyckeltal och gör olika typer av ekonomiska analyser för verksamheter. Du ansvarar för att tillsammans med respektive chefer driva budgetprocessen och det löpande prognosarbetet. Vidare ansvarar du också för rapportering till VD och ledningsgrupp. Tillsammans med regionchefer, affärsområdeschefer, kvalité och sälj är du också en del av DEKRA Industrials ledningsgrupp.  

Vi söker dig med vilja att driva förbättrings- och effektiviseringsarbeten och med förmågan att både stötta och utmana verksamhetens chefer. Verksamheten jobbar i stora projekt där du är med och löpande analyserar, värderar och gör riskbedömningar innan och under uppdragens gång.

Vidare innefattar tjänsten också:

Utveckling och underhåll av Qlicksense och Tableau.
Delta i offert- och kalkylgenomgångar för stora affärer
Investeringar & Kapitalbindning


Om dig

Vi söker dig med en bred ekonomisk grund och några års erfarenhet från en liknande roll, gärna i en stor koncern. Du har med fördel jobbat inom eller mot tjänsteindustrin och har en god förmåga av att vara spindeln-i-nätet och hålla ihop projekt med många inblandade kollegor.

Du trivs i budgetarbetet och har flerårig erfarenhet av att driva den processen. För att snabbt kunna ta fram beslutsunderlag och göra analyser behöver du vara en klippa på Excel och ha lätt för att förstå olika affärssystem. Du kommer främst att jobba i Qlicksense, Tableau och i olika Visma-system varpå erfarenhet i dessa är meriterande. Har du erfarenhet av att värdera, analysera och göra riskbedömningar i projekt är det starkt meriterande.



Vidare har du ett starkt affärstänk och är både prestigelös och pedagogisk för att navigera och skapa starka relationer inom verksamheten. Du arbetar nära VD, regionchefer och andra chefer i verksamheten varför vi söker dig som gillar att arbeta verksamhetsnära. Rollen kräver en viss mängd resor, framför allt under budgetprocessen då du besöker kontor runtom i landet.



Eftersom DEKRA är dotterbolag i en större koncern och du rapporterar både nationellt och globalt behöver du besitta en professionell nivå av svenska och engelska i både tal och skrift.

Vi söker dig med:

God kompetens/förståelse av redovisning
Universitets- eller högskoleexamen inom ekonomiområdet alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet
Ett antal års erfarenhet från en liknande affärsnära roll
God social förmåga
Mycket goda kunskaper i Excel
Erfarenhet från en stor organisation


Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Göteborg. DEKRA anammar ett flexibelt arbetssätt där du har möjlighet att jobba både på kontoret och hemifrån. I rollen förekommer en del resor då DEKRA har kontor i hela landet.





Om Dekra

DEKRA verkar för ökad säkerhet inom en rad branscher via oberoende besiktning, provning och certifiering. Sedan start 1925 har vi gjort världen lite säkrare. Idag är DEKRA ett av de mest framgångsrika företagen i världen inom sin bransch. DEKRA lägger ned mycket energi på att deras anställda ska trivas med sina kollegor och sina arbetsuppgifter - att det helt enkelt skall vara roligt att gå till jobbet. Det är trots allt en stor del av din tid du tillbringar på ditt arbete.

Har vi fångat ditt intresse?

I den här rekryteringen samarbetar Dekra med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor, vi tar inte emot ansökningar via mejl. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Rekryteringsprocessen kommer också att inkludera ett Excel-test och en bakgrundskontroll för aktuella slutkandidater.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jonatan Lundberg via jonatan.lundberg@eqonomy.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 augusti 2024
  • Ansök senast: 22 augusti 2024

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


C&A and Spare Parts Business Controller

C&A and Spare Parts Business Controller

23 december 2024

21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024