Business controller Halland

Business controller Halland

Arbetsbeskrivning

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Vi ser till att över en miljon människor dagligen kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kontrakterad kollektivtrafik på uppdrag av samhället. Vår framgång skapar ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader. Läs mer på www.nobina.se  
Vill du jobba affärsnära och vara motorn i att driva resultatet för ditt affärsområde? Är du en ambitiös och nyfiken person med tidigare ekonomisk erfarenhet som söker en ny utmaning? Nobina rekryterar nu en Business Controller till trafikområde Halland!
Om tjänsten
I rollen som Business Controller för Nobinas trafikområden Halland och KES buss utgår du från kontoret i Halmstad alt Varberg samt minimum 1 dag i veckan i Fjärås. Du ansvarar för att driva resultatet för dina ansvarsenheter i nära samarbete med resp affärschef. Som Business Controller tillhör du trafikområdena snarare än den centrala ekonomifunktionen för att kunna verka närmare din affär och verksamhet. Ekonomiorganisationen är ett samarbete mellan lokal Business Controller, central ekonomiorganisation på huvudkontoret samt koncernekonomi. Som lokal Business Controller samarbetar du i huvudsak med dina lokala ledningsgrupper men har daglig kontakt med centrala ekonomiorganisationen, andra lokala Business Controllers samt Shared Service Center.
Rollen innefattar att ansvara för trafikområdenas ekonomi. Du driver och håller ihop de lokala boksluts-, budget-, och prognosprocesserna med ett ansvar för den ekonomiska kontrollen. Det är en verksamhetsnära roll där du jobbar tätt tillsammans med underhållschef, personalledningschef och produktionschef på resp trafikområde. Skapa ekonomisk och resultatorienterad förståelse och styrning inom dina trafikområde är kärnan i rollen.
Du kommer att:
Driva bokslut, budget och prognos för trafikområdena enligt centrala riktlinjer.
Skapa och presentera tillförlitliga ekonomiska analyser, rapporter och prognoser inom given tidsram.
Identifiera och driva resultatförbättrande åtgärder för trafikområdena
Följa upp kostnader och nyckeltal samt föreslå åtgärder till förbättring.
Göra avvikelseanalyser mellan budget och utfall
Ha en aktiv roll inom affärsutveckling för de lokala affärsinitiativen
Ingå i den lokala ledningsgruppen/grupperna

Om dig
Vill du ta steget till en controllerroll i en organisation som vill satsa på dig och din utveckling? Då har du hamnat rätt. Vi söker dig med ett stort driv, nyfikenhet och viljan att utvecklas. För att lyckas i denna roll ser vi att du:
Har en relevant högskole- eller universitetsutbildning.
Är en skicklig användare i Excel, då detta tillsammans med Agresso och Mercur är dina främsta digitala verktyg.
God förståelse för ekonomiska flöden.
Du är duktig på att paketera och presentera analyser som bygger på stora datamängder på ett pedagogiskt sätt.
Är strukturerad, analytisk och har lätt för att skapa goda relationer.

Har du tidigare erfarenhet av budget- och prognosarbete är det meriterande, men inget krav. Det är även meriterande med erfarenhet från både redovisning och ekonomistyrning, men ditt driv, engagemang och förmågan att få verksamheten med dig som är absolut viktigast.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar provanställning och individuell lönesättning.  Det finns möjlighet att jobba hemifrån men rollen är verksamhetsnära och kräver att du jobbar från kontoret i Halmstad eller Varberg merparten av tiden.

Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast 2025-01-02. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, då vi hanterar ansökningarna löpande. Vi rekommenderar dig därför att söka så snart som möjligt.
Kontaktperson för denna tjänst:
Elisabeth Isberg, Affärschef Halland                               070-211 1282
Oskar Nelson-Danevad, VD KES buss                           073-507 5711
Johannes Engström, Senior Business Controller            070-187 2216

Notera att svar kan dröja under semestertider.
 
Varför Nobina? 
På Nobina är vi engagerade i att skapa en inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare känner sig värdefull. Våra ledare tar ansvar, fattar modiga beslut och strävar alltid efter att möta våra resenärers och samhällets behov. Genom att vara affärsdrivna och fokusera på helheten strävar vi efter att utveckla vår verksamhet och skapa hållbara lösningar för idag och för framtiden. På ett coachande sätt är vi engagerande. Vår kultur bygger på respekt, vi bryr oss och tar ansvar och vi söker ständigt nya perspektiv för att driva innovation.  
Mångfald för oss innebär att vi utifrån bakgrund, personlighet, kunskap och erfarenhet, inom ramen för våra värderingar, tänker på olika sätt och kompletterar varandra. Vi tror på att allas samlade erfarenheter är viktiga för att vi som personer, våra team och vi som företag ska kunna växa och utvecklas. Vi är stolta över att arbetet med mångfald och inkludering är en viktig del i vår vardag.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Karlsson
054-4001821
Marcelo Cruz Jansson

Göran Nyström
090-3408100
Susanna Lejeborg
0701872435
Ben Bernandersson
+46340506203
Charlotta Larsson
070-6705718
Tommy Lövgren

Peter G Hagert
+46-(0)8-410 650 27
Eva Nelson

Katarina Karlsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nobina
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 december 2024
  • Ansök senast: 2 januari 2025

Besöksadress

Norra Depågatan 1
None

Postadress

Östra vägen 23
Filipstad, 68224

Liknande jobb


21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024