OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om verksamheten
Svenska Röda Korset är Sveriges främsta katastroforganisation. Vår vision är att ingen människa ska lämnas ensam i en katastrof. Vi har beredskap för att agera i såväl Sverige som i andra delar av världen för att förhindra och lindra mänskligt lidande.
I Sverige bedriver Svenska Röda Korset ett omfattande arbete och har bland annat sex behandlingscenter för krigs- och tortyrskadade, vårdförmedlingar för papperslösa och asylsökande samt erbjuder rådgivning i enskilda flyktingärenden. Dessutom efterforskar vi anhöriga som kommit ifrån varandra vid en kris eller katastrof och bistår när de återförenas.
Under 2016 har Svenska Röda Korset aktivt genomfört en översyn av den egna organisationen som en naturlig följd av en ny strategisk inriktning samt en ny humanitär strategi. För att kunna möta framtidens behov rekryterar vi nu medarbetare till den nya organisationen.
Arbetsbeskrivning
Svenska Röda Korset söker en business controller med samordningsansvar för planering- och uppföljning.
Vi söker dig som trivs med ett högt tempo och tycker om att driva förändrings- och förbättringsarbete. Du har hög analytisk förmåga, är pedagogisk och kommunikativ och förmåga att se olika perspektiv. Du har gedigen erfarenhet av planering och uppföljning, och vet vikten av en verksamhetsstyrning som är ordentligt grundad i de operativa insatserna.
Organisatoriskt så tillhör du controllerfunktionen som sammanlagt består av 4 business controllers, 8 projektcontrollers samt en enhetschef. Funktionens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för bra beslutsfattande, effektiva verksamheter och en prioritering av resurser i linje med Svenska Röda Korsets långsiktiga mål.
Operativt kommer du att arbeta nära controllerchef, CFO samt övriga business controllers.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter
• Ansvara för Svenska Röda Korsets planerings- och uppföljningsprocess. Det innebär att samordna arbetet med verksamhetsplan och budget samt att vara samordnande och sammanställande i samband med kvartalsuppföljningar.
• Utveckla och förbättra planerings- och uppföljningsprocesserna, i samråd med controllerchef och övriga business controllers.
• Vara objektspecialist och ansvarig för utveckling och kravställning av det IT-verktyg vi använder för planering, projektkoordinering och uppföljning.
• Utbilda chefer och projektledare inom organisationen i våra processer och verktyg för planering, projektkoordinering och uppföljning.
Vem är du?
• Civilekonomexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi- och verksamhetsstyrning
• Erfarenhet av att arbeta med planering & uppföljning
• Mycket goda färdigheter i Officepaketet
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande kvalifikationer
• Erfarenhet av liknande arbete inom en större organisation
• Erfarenhet av att driva förändringsarbete och/eller processutveckling och projektledning
• Erfarenhet av att utforma rapporteringsstruktur från operativ till strategisk nivå
Personliga kvalifikationer
• Mycket god kommunikativ förmåga
• Drivande
• Stark analytisk förmåga
• Lätt för att samarbeta
Du erbjuds
Tjänsten avser en tillsvidaretjänst med placering på Röda Korsets huvudkontor vid Mariatorget i Stockholm. Tjänsten ska tillsättas snarast eller enligt överenskommelse.
I denna rekryteringsprocess samarbetar Röda Korset med Jurek Rekrytering & Bemanning. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Nina Grundström på 0708-95 59 82 eller nina.grundstrom@jurek.se. Urvalsprocessen sker löpande och du är varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Vi tar inte emot ansökningar via mail.
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Alexandersson
0733 330010
Louise Nilsson
Thomas Eklöf
Sara Molin
0766-331445
Ulriikka Uittomäki
Malin Alexandersson
Malin Sjöström
0709-721470
Paulina Stjernström
Karin Tranaeus
0769497962
Caroline Frödén
0766 33 14 44