OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Drivs du av att arbeta med analyser, utveckling av ekonomiska modeller och framställning av komplexa ekonomiska samband? Intresseras du av digitalisering och möjligheterna det skapar för att förbättra ekonomistyrningen i ett stort bolag? Trivs du i en ständigt föränderlig miljö där du får vara med och driva utvecklingen av bolagets framtida ekonomiska styrmodell?
Isåfall kan rollen som Business Controller på Bring vara perfekt för dig. Här får du som önskar vidareutvecklas inom verksamhetsstyrning möjligheten att bli en central figur i en snabbt växande koncern med högt i tak, stort individuellt ansvar och spännande satsningsområden. Har du dessutom ett intresse för E-handel och logistik och vill bidra till omställningen till ett fossilfritt samhälle så är det här rollen för dig.
Om tjänsten
Vi på Bring befinner oss i en expansiv och föränderlig fas som ställer nya och högre krav på den interna kontrollen och ekonomistyrningen. De nya förutsättningarna ger stora möjligheter för dig att vara med och ta fram och implementera Brings framtida styrmodell.
Du kommer att träda in i en ny roll med fokus att stärka ekonomiavdelningens analyskapacitet. Du kommer att vara huvudansvarig för implementeringen av flertalet styrmekaniker i den ekonomiska styrmodellen. Detta inbegriper bland annat att vidareutveckla och digitalisera bolagets tjänstelönsamhetsanalysmodell och prognosprocess. Du kommer även vara starkt bidragande till att etablera en processkostnad- och kundlönsamhetsmodell. Vidare innefattar rollen att stötta ekonomichefen, tjänsteansvariga, produktionsansvariga, säljansvariga och andra avdelningar inom ekonomi med analysstöd.
Du rapporterar till den svenska ekonomichefen och tillhör en ekonomiavdelning om totalt 13 personer i Stockholm som ansvarar för verksamhetsstyrning, prissättning, fakturering och fakturahantering i Sverige, Danmark och Finland. Ekonomiavdelningen präglas av positiv energi, högt i tak och hög involvering samt tvärfunktionellt samarbete.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Bidra till framtagandet av Brings framtida styrmodell och huvudansvar för implementeringen av en processkostnadsmodell, kundlönsamhetsmodell och KPI-uppföljning.
Vidareutveckla bolagets tjänstelönsamhetsanalys samt månadsvis utföra analyser och rapporter för bolagets tjänstelönsamhet.
Vidareutveckla och digitalisera Brings prognosprocess samt årligen stötta framtagandet av prognosen.
Stötta månadsbokslutsprocessen med analys och uppföljning samt kontinuerlig förbättring knutet till datafångst och fördelningsnycklar.
Agera Business Partner mot tjänsteansvariga, produktionsansvariga och säljansvariga samt delta i Business Reviews
Delta i projekt och driva uppföljning av dessa.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en Magisterexamen eller motsvarande inom ekonomi eller industriell ekonomi samt minst 3-5 års arbetslivserfarenhet från Business Controlling eller liknande tjänst från ett större tjänsteproducerande företag. Vi förutsätter att du har en god förståelse för redovisningens grunder och har god erfarenhet från att arbeta i stora affärssystem. Vidare förutsätter vi att du har djupgående kunskaper inom datahantering i Excel och mycket goda erfarenhet från BI-verktyg så som Qlikview,Tableaueller PowerBI, gärna i en roll där du har utvecklat egna applikationer eller rapporter.
Rollen kräver att du ohindrat kan kommunicera på svenska och klarar av att förstå norska och danska i skrift och tal.
Som person är du mycket analytiskt lagd med en god förståelse för helheten och har mycket goda systemkunskaper. Din pedagogiska fallenhet gör att du kan förklara komplex information på ett förståeligt sätt. Vi ser gärna att du är en driven, nyfiken, prestigelös och förändringsbenägen person som trivs i en händelserik miljö där du är med och påverkar. Organisationen är platt och snabbrörlig så vi räknar med att du tar tycker om att ta egna initiativ och finner det naturligt att kommunicera på alla nivåer i företaget.
Genom att ta ansvar, spela för laget och ständigt vilja mer, jobbar vi på Bring hårt för att göra vardagen enklare och världen mindre för våra kunder. Det är det som präglar oss i vårt dagliga arbete och vår arbetskultur.
Omfattning och placering
Tjänsten är på heltid (100%) med sex månaders initial provanställning innan tjänsten övergår i en tillsvidareanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Du kommer vara placerad i våra moderna lokaler i Västberga söder om Stockholm, även om vi för tillfället jobbar hemifrån av säkerhetsskäl. När den normala vardagen väl är tillbaka kommer också resor inom Norden sporadiskt att förekomma.
Ansökan
I din ansökan vill vi att du inkluderar ett CV och ett personligt brev som beskriver varför du är rätt person för tjänsten. Sista ansökningsdag är den 4e April 2021. Ansökningarna behandlas dock löpande och tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag.
Frågor?
För frågor kring tjänstens karaktär är du välkommen att vända dig till Andrée Söderlind, Ekonomichef, via andree.soderlindh@bring.com
För frågor kopplat till rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till Jakob Ingemansson, Rekryteringsansvarig, via jakob.ingemansson@bring.com.
Vi ser fram emot att höra från dig!