OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Shelfless by Bring är koncernens satsning på en fulfillmentlösning, vilket innebär att vi tar hand om våra kunders logistik där vi ska ses som en långsiktig partner som stödjer e-handlarens affärsprocesser. Logiken utifrån är rätt simpel - Shelfless består av ett antal olika lager och transportlösningar runt om i Norden. Tjänsten möjliggörs av digitala lösningar med stark integrering i kundens affärstransaktioner och med en hög automatiseringsgrad i våra processer. Vi sköter all logistik från dess att konsumenten klickar på köpknappen i nätbutiken till dess att varan levereras och eventuell retur hanteras.
Shelfless går givetvis i linje med koncernens högt ställda klimatmål som ytterligare stärker vår nordiska närvaro och som gör oss flexibla gentemot e-handlarnas behov. Detta kommer kräva en stor grad av uppföljning, rapportering och analyser på verksamhetens finansiella framgång. Därför söker vi just nu en affärsorienterad Business controller som vill jobba med utvecklingen av framtidens logistiklösningar.
Här får du som önskar vidareutvecklas inom verksamhetsstyrning möjligheten att bli en central figur i en snabbt växande koncern med högt i tak, stort individuellt ansvar och spännande satsningsområden. Har du dessutom ett intresse för E-handel och logistik och vill bidra till omställningen till ett fossilfritt samhälle så är det här en roll som klippt och skuren för dig.
Om tjänsten
Du kommer att träda in i en helt ny roll med fokus på att säkra den kortsiktiga och långsiktiga resultatuppföljningen av vårt nya affärsområde Shelfless. Du kommer i en inledande fas att vara huvudansvarig för den ekonomiska projektuppföljningen och för framtagande och implementering av bolagsstruktur samt ekonomisk styrmodell. I rollen rapporterar du direkt till ekonomichefen för Bring Sverige och i matris till affärsområdeschefen. Rollen innefattar vidare att bedriva ett nära samarbete med tjänsteansvariga, produktionsansvariga, säljansvariga och andra avdelningar inom ekonomi med analysstöd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tillsammans med projektägare och projektledare genomföra månatlig projektrapportering till projektets styrgrupp.
Ta fram och implementera affärsområdets ekonomilösning i koncernens gemensamma affärssystem.
Ansvara för affärsområdets ekonomiska uppföljning vilket inbegriper att driva affärsområdets månadsbokslutsprocess och prognosprocess.
Ansvara för framtagande och implementering av Shelfless styrmodell samt vara drivande i implementeringen av affärsområdets bolagsstruktur. Detta inkluderar bland annat att ta fram affärsområdets KPI-uppföljning, tjänstelönsamhetsmodell och kundlönsamhetsmodell.
Agera Business Partner mot tjänsteansvariga, produktionsansvariga och säljansvariga samt delta i Business Reviews.
Ansvara för rapportering samt underhåll och utveckling av Masterdata, finansiell konsolidering och rapporteringsverktyg
Delta i projekt och driva uppföljning av dessa.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en Magisterexamen eller motsvarande inom ekonomi eller industriell ekonomi samt minst 2-3 års arbetslivserfarenhet från Business Controlling eller liknande tjänst från ett större tjänsteproducerande företag. Vi förutsätter att du har en god förståelse för redovisningens grunder och har god erfarenhet från att arbeta i stora affärssystem. Vidare förutsätter vi att du har djupgående kunskaper inom datahantering i Excel och mycket goda erfarenhet från BI-verktyg så som Qlikview, Tableau eller PowerBI, gärna i en roll där du har utvecklat egna applikationer eller rapporter.
Rollen kräver att du ohindrat kan kommunicera på svenska och klarar av att förstå norska och danska i skrift och tal.
Som person är du mycket analytiskt lagd med en god förståelse för helheten och har mycket goda systemkunskaper. Din pedagogiska fallenhet gör att du kan förklara komplex information på ett förståeligt sätt. Vi ser gärna att du är en driven, nyfiken, prestigelös och förändringsbenägen person som trivs i en händelserik miljö där du är med och påverkar. Organisationen är platt och snabbrörlig så vi räknar med att du tar tycker om att ta egna initiativ och finner det naturligt att kommunicera på alla nivåer i företaget.
Genom att ta ansvar, spela för laget och ständigt vilja mer, jobbar vi på Bring hårt för att göra vardagen enklare och världen mindre för våra kunder. Det är det som präglar oss i vårt dagliga arbete och vår arbetskultur.
Omfattning och placering
Tjänsten är på heltid (100%) med sex månaders initial provanställning innan tjänsten övergår i en tillsvidareanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Du kommer vara placerad i våra moderna lokaler i Västberga söder om Stockholm, även om vi för tillfället jobbar hemifrån av säkerhetsskäl. När den normala vardagen väl är tillbaka kommer också resor inom Norden sporadiskt att förekomma.
Rekryteringsprocessen
I din ansökan vill vi att du inkluderar ett CV och ett personligt brev som beskriver varför du är rätt person för tjänsten. Tester på logisk och numerisk kapacitet, i kombination med personlighetsformulär, kommer brukas i denna rekrytering. Vi förbehåller oss rätten att genomföra bakgrundskontroller på slutkandidater. Bring har fokus på personlig mångfald som en naturlig spegling av hur samhället ser ut. Vi uppmanar därför alla kvalificerade personer att ansöka
Sista ansökningsdag är den 8:e augusti 2021. Ansökningarna behandlas dock löpande och tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag.
Frågor?
För frågor kring tjänstens karaktär är du välkommen att vända dig till anställande chef, Andrée Söderlindh, via andree.soderlindh@bring.com
För frågor kopplat till rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till Jakob Ingemansson via jakob.ingemansson@bring.com.
Vi ser fram emot att höra från dig!