OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en stark analytisk förmåga och vill du arbeta i en miljö med stora möjligheter att påverka? Tycker du om att hitta nya samband och att kunna använda dina insikter för att driva affären framåt? I så fall kan du vara vår nästa Business Controller!
Dina arbetsuppgifter
Som Business Controller hos Bonnier News kommer du att arbeta med vår annonsaffär. I ditt dagliga arbete stöttar du våra affärschefer med att bland annat förstå affären, identifiera förbättringsmöjligheter, skapa budget, samt prognostisera intäkter och kostnader. Rollen är bred och innebär att du måste ha en god förmåga att sätta dig in i detaljer, men även se det större perspektivet.
Sammantaget innebär rollen att du:
-
genomför verksamhetsanalyser och uppföljning.
-
utför månadsbokslutsaktiviteter, ekonomisk analys och uppföljning av intäkter och kostnader med tyngdpunkt på intäkter och verksamhetens lönsamhet.
-
ansvarar för budget- och prognosarbete för verksamheten inklusive uppföljning.
-
ansvarar för olika projekt, business cases samt olika frågeställningar i allt från redovisning till strategiska beslut.
-
utvecklar och förfinar processer.
Vem är du?
Som person är du en god kommunikatör med ett stort affärsintresse, du trivs att arbeta i team och nå resultat som en del av ett team. Det är också viktigt att du är självgående, en problemlösare och att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och söker effektivisering och förbättring inom ditt arbetsområde. Vidare är du serviceinriktad och du har en stark analytisk förmåga.
För att axla rollen hos oss har du erfarenhet av att analysera verksamheter, hantera stora mängder data, samt driva budget- och prognosarbete. Du är också van vid att arbeta med månadsbokslut och deadlines.
Kvalifikationer:
-
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande.
-
Minst 3 års erfarenhet av Business Control, kvalificerat redovisningsarbete eller revision.
-
Du har mycket goda kunskaper i Excel.
-
Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska.
Meriterande:
-
Tidigare arbetslivserfarenhet från mediebranschen.
-
Mediabyrå- eller reklambyråerfarenhet.
-
Erfarenhet av Qlikview, Palette, Agresso och Mercur.
Övrigt
Bonnier News ekonomiavdelning består av cirka 50 medarbetare. Du kommer att vara en del av Business Controllerfunktionen som i sin tur är cirka 30 stycken, där du ingår i ett team med gemensamt fokus mot något av våra varumärken eller gemensamma funktioner. Du rapporterar till Eva Lundahl, Lead Business Controller Sales. Vi sitter tillsammans i ”DN-huset” på Gjörwellsgatan 30, på Kungsholmen i Stockholm.
Som Nordens största medieföretag hjälper vi medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Våra journalister rapporterar, granskar och berättar om vår tids frågor. Vi inspirerar och skapar affärer genom möten, produkter och tjänster. Med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Local har vi även ett stort lokalt engagemang - från Sydsvenskan i söder till Örnsköldsviks Allehanda i norr. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat m.fl. Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre - som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen.
På Bonnier News värdesätter vi att våra medarbetare har olika erfarenheter och perspektiv. Jämställdhet och inkludering är prioriterade frågor hos oss och ett av fyra bärande fokusområden i vår hållbarhetsstrategi. Vi vill skapa ett öppet klimat på våra arbetsplatser och strävar efter att hitta talangfulla medarbetare som vidgar våra perspektiv och hjälper oss att bidra till ett mer inkluderande samhälle. Detta genom journalistik och tjänster som är ännu mer tillgängliga för fler. Vi hoppas att även du vill bidra till detta!