OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Arbetsförmedlingens uppdrag handlar i grunden om att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad för både arbetssökande och arbetsgivare.
Arbetsförmedlingen är nu inne i en förnyelseresa, som innebär en genomgripande reformering av myndigheten där vi kommer att leverera tjänster på ett annorlunda sätt med nya metoder och i nya kanaler. Arbetsförmedlingens medarbetare och chefer behöver också förhålla sig till varandra och våra kunder på ett nytt sätt. I korthet handlar det om att stärka samarbetet och ha en helhetssyn på uppdraget samt i än större utsträckning utgå från kundernas behov.
Ekonomiavdelningen
Ekonomiavdelningen är också inne i ett förändringsarbete med ett ökat fokus på digitalisering samt enhetliga processer. Ekonomistyrningsenhetens förnyelseresa innebär att vi utifrån nytt arbetssätt med erbjudanden och tjänster har som ambition att skapa förutsättningar och förståelse för ett så effektivt användande av Arbetsförmedlingens resurser som möjligt. Detta genom ett strategiskt och proaktivt förhållningsätt i nära samarbete med verksamheten.
Vi söker nu 1 (en) Business-controller till sektionen VO Direkt, IT och HK inom enheten Ekonomistyrning. Sektionen arbetar med att ge controllerstöd till Verksamhetsområde Direkt som har huvudansvaret för Arbetsförmedlingens digitala kundkanaler och för kundtjänst, IT-avdelningen samt Huvudkontorets övriga avdelningar. Tjänsten riktar sig främst mot avdelningar inom VO Direkt.
Beskrivning rollen som Business Controller
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du kommer rapportera och analysera utfall till budgetansvariga chefer samt stötta ledningsgrupper med ekonomisk uppföljning. Då vi är mitt i ett arbete kring en ny ekonomimodell för myndigheten ser vi gärna att du är intresserad och engagerad i frågor kring kostnadsfördelning och redovisning. Andra spännande uppgifter som kan komma att bli aktuella är medverkan i olika utredning- och utvecklingsuppdrag.
Grundläggande krav för tjänsten
- Akademisk examen inom ekonomi 180 högskolepoäng (motsvarande 120 poäng i tidigare system)
- Tidigare erfarenhet av att ha arbetat med ekonomistyrning på statlig myndighet alternativt i en större organisation
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av fördelning och uppföljning av olika myndighetsanslag
- Erfarenhet av affärssystemet Raindance
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi gärna att du är nyfiken, initiativrik, gillar förändring och uppskattar de möjligheter som det för med sig att utveckla nya arbetssätt tillsammans med teamet och verksamheten. En god portion humor skadar inte, gärna parat med analytisk förmåga och en förkärlek för Excel.
Då vi arbetar nära verksamhets- och budgetansvariga chefer är god pedagogisk förmåga och ett konsultativt förhållningssätt något som vi också ser som prioriterade egenskaper.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Placeringsorten är Stockholm (Solna Strand).
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-18
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.