OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till en värd full av möjligheter. Hos oss har du alla möjligheter att göra skillnad.
Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan.
Vi värdesätter våra medarbetares kompetens och hos oss erbjuds du varierande arbetsuppgifter, spännande utmaningar och ständig utveckling. Gemenskap och engagemang är det som hela tiden för oss framåt.
Vår organisation bygger på tre affärsområden – Kriminalvård, Försvar & rättsväsende samt Institutionsvård & övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 20 miljarder kronor. Vi är 125 medarbetare och huvudkontoret finns i Linköping. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Stockholm, Örebro och Sundsvall.
Beskrivning av tjänsten
Specialfastigheter är inne i en spännande fas och har startat ett projekt för att förbättra bolagsstyrning och uppföljning. Som Business Controller kommer du att bli en viktig deltagare i det projektet. Du kommer att vara delaktig i att bygga upp en controllerfunktion inom bolaget samt vara med och forma processen för det interna prognosarbetet ut mot organisationen. I samarbete med verksamhetscheferna arbetar du sedan med uppföljningsarbetet, vilket innebär ett arbete nära verksamheten så att du aktivt bidrar till bolagets affärsmässiga utveckling. Rollen som Business Controller är bred och innebär allt från klassiskt controllerarbete – uppföljning, boksluts- och prognosgenomgångar – till verksamhetsanalys och processutveckling. Arbetet innebär en stor intern kontaktyta vilket kommer ge dig en inblick i hela organisationen.
Du rapporterar till CFO. Placering kommer att vara i Stockholm eller Linköping, beroende på din hemvist. I tjänsten ingår en del resor då Specialfastigheters verksamhet har en geografisk spridning i hela landet.
Exempel på arbetsuppgifter som Business Controller:
- Utveckla analyser och ta fram pedagogiskt beslutsstöd till verksamheten
- Medverka i att driva processen för prognosarbete inom bolaget samt vara ett stöd till cheferna i det arbetet
- Utveckla uppföljningsverktyg och framtagande av verksamhetsrapporter
- Vara delaktig i framtagande av affärsplan
- Kvartalsgenomgångar med förvaltningen samt affärsområden
- Uppföljning av förvaltningens driftsleverans på olika nivåer samt KPI:er
- Ekonomisk uppföljning av kunder och olika KPI:er inom varje affärsområde
- Ta fram och följa upp övriga relevanta KPI:er
- Aktivt arbete med utveckling och förbättring av befintliga och framtida processer
- Skapa förutsättningar för benchmarking, såväl internt som externt
- Informera och utbilda chefer inom ekonomiområdet
Vem är du?
Du är civilekonom eller motsvarande och har minst fem års erfarenhet av business controlling, gärna från bolag inom fastighets- och entreprenadbranschen. Du har ett stort intresse för affärssystem och att skapa uppföljningsverktyg och verksamhetsrapporter.
Som person är du genuint intresserad av och har god förståelse för affären, med mycket goda analytiska färdigheter. Då du kommer att ha ett brett nätverk i organisationen är det viktigt att du har en god förmåga att kommunicera med människor, är pedagogisk och bra på att skapa förståelse mellan den aktuella verksamheten och de ekonomiska rapporterna. Det är viktigt att du har förmågan att skapa förtroende men även att du har integritet. Det krävs för rollen att du som person är flexibel och drivande, både avseende att initiera samt att genomdriva förändringar på ett självständigt sätt. Vidare kan du hantera både detaljer och helhet och trivs med att arbeta ”hands-on”.
Intresserad?
I denna rekryteringsprocess samarbetar Specialfastigheter med Invici. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult. Ansök snarast då intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdag är 1 juni. Att ansöka tar endast ett par minuter och du behöver enbart uppge kontaktuppgifter samt bifoga ditt färdiga CV.
I och med att Specialfastigheters hyresgäster bedriver säkerhetsklassad verksamhet och med hänsyn till deras egna höga krav på säkerhet så utför de en särskild säkerhetsbedömning genom att ta del av utdrag från Polisens belastningsregister samt kompletterar med en säkerhetsintervju. Utöver detta kräver en del av deras kunder i vissa fall en säkerhetsbedömning enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) §11. Som en del i Invicis rekryteringsprocess ingår även en bakgrundskontroll av slutkandidaten.
Om Invici
På Invici är vi experter inom ekonomiområdet. Vår vision med Invici är ett konsult- och rekryteringsbolag för ekonomer där du som kund eller kandidat känner att vi förstår dina behov. Vi har suttit på liknande positioner som din och har därefter arbetat i rekryteringsbranschen under flera år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Förvaltare Peter Schön
0725-60 13 42
Förvaltningschef Tommy Svärd
013-24 92 08
Förvaltare Anders Axelsson
019-20 87 45
070-323 19 24
Förvaltare Johan Hilldén
08-692 60 04
Chef Förvaltningsstöd Petter Lundqvist
070-370 69 27
IT-chef Masoomeh "Masse" Antonsson
013-24 92 16
Projektchef Stefan Ljungberg
010-788 62 59
HR-chef Christina Burlin
010-788 62 03
Tomas Edström, Förvaltare
010-788 63 28
Christina Burlin, HR-chef
010-788 62 03