Business Controller till Fryshuset

Arbetsbeskrivning

Om Fryshuset

Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen. Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 60-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige. Vi är ca 600 anställda och arbetar inom områdena; skola, ungdomskultur, arbete & entreprenörskap samt föredöme & framtidstro. Fryshusets verksamheter sträcker sig från kultur och nöjen till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala problem. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Läs mer på www.fryshuset.se.



Om uppdraget

Vi erbjuder arbete i en organisation som arbetar i centrum för några av de mest aktuella frågorna i samhället. Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen och därmed framtiden. Du får vara med och skapa förutsättningar för Fryshusets medarbetare att kunna växa, känna arbetsglädje och göra skillnad för unga. Vi tror på att lära av varandra genom att testa nya saker, utmana varandra och ha kul.

Arbetsuppgifter

I rollen som Business Controller arbetar du verksamhetsövergripande och strategiskt för Fryshuset. Du stöttar vårt fryshus i Hammarby Sjöstad, som är den största mötesplatsen för unga utav våra verksamheter i Sverige, samt även en del nationella verksamheter och projekt. Du tillhör Ekonomiavdelningen, där vi är tio personer, varav sex controllers som ansvarar för varsitt verksamhetsområde. Rent praktiskt innebär det bland annat följande uppgifter: 

Du ansvarar för vårt budget- och prognosverkstyg Effectplan.
Du ansvarar för att ta fram ett månadsbokslut för hela Fryshuset inkluderande analyser och är ett stöd till Ekonomichefen.
Du stöttar dina verksamheter i budgetprocessen och i det löpande prognosarbetet. 
Du säkerställer ett rättvisande månadsresultat för de verksamheter du har hand om.
Du utbildar verksamheten i våra affärs- och budgetsystem så att de förstår och kan använda våra verktyg i ekonomiarbetet.
Du upprättar kalkyler, räknar på resurser och projektbudgetar och är ett bollplank till verksamheterna i anbudsprocesser och att tänka långsiktigt.
Du bidrar i återrapporteringen till våra bidragsgivare. 
Du samordnar hanteringen av våra projektbidrag.
Du bidrar till utvecklingsarbetet för Ekonomiavdelningen.


Vem är du?

Rollen som Business Controller förutsätter att du har förmågan att snabbt sätta dig in i stödmottagarnas behov och att du på ett pedagogiskt sätt kan kommunicera siffror och få dina kollegor att förstå dess innebörd. 

Du ska ha ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att prioritera och att arbeta mot deadlines. Du behöver ha förmågan att snabbt skaffa dig en överblick för att på så vis kunna fokusera på det som är viktigast. Du tar egna initiativ, sätter i gång aktiviteter, uppnår resultat och driver dina processer vidare. Vi tror att du har en förmåga att skapa goda relationer, är förtroendeingivande och analytisk. Du ser till att alla förstår de ekonomiska rutinerna och vad vikten av finansiell kontroll, uppföljning, rapportering och transparens innebär för att uppfylla våra och omvärldens kvalitets- och rapporteringskrav.

Dessutom är du en viktig lagspelare i teamets gemensamma arbete, där vi har som målsättning att fånga upp verksamhetens behov och ha funktionella rutiner och system.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer

Högskoleutbildning inom ekonomi
Flera års arbetslivserfarenhet av rollen som Controller
Erfarenhet av finansiell uppföljning och rapportering till bidragsgivare
Goda affärssystemkunskaper
Mycket goda kunskaper i Excel
Du är bra på att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och i skrift


Meriterande

Utöver de egenskaper och kvalifikationer ovan som vi ser är förutsättningar för att lyckas i rollen är följande erfarenheter meriterande.

Erfarenhet av affärssystemet Xledger och budgetsystemet Effectplan
Erfarenhet av ekonomisk uppföljning av en organisation i stark tillväxt
Erfarenhet av ideell sektor


Tillträde: Så snart som möjligt

Uppdragets längd: Konsultuppdrag, minst 3 månader med chans till förlängning.

Placering: Stockholm, Fryshuset i Hammarby Sjöstad

Fryshuset har ett samarbete med Kraftsam så externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligt men bestämt.

Vid frågor kontakta fredrik@kraftsam.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kraftsam Rekrytering & Bemanning AB
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2022
  • Ansök senast: 8 april 2022

Besöksadress

Box 491 69
None

Postadress

Box 491 69
Stockholm, 10029

Liknande jobb


26 november 2024

26 november 2024