OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Knorr-Bremse söker en driven Business Controller som vill vara delaktig i bolagets fortsatta utveckling och expansion i Norden, när nu den tidigare går in i en ny position i bolaget. Du erbjuds ett helhetsgrepp om den lokala marknaden samtidigt som du ingår i en stor global koncern - detta kan vara ditt nästa drömjobb!
Om uppdragsgivaren
Knorr-Bremse är den globala marknadsledaren för bromssystem och en ledande leverantör av andra säkerhetskritiska tåg- och kommersiella fordonssystem. Knorr-Bremses produkter bidrar på ett avgörande sätt till ökad säkerhet och energieffektivitet både på järnvägsspår och vägar runt om i världen. Fler än 30.000 anställda på över 100 platser i mer än 30 länder använder sin kompetens och motivation för att tillfredsställa kunder över hela världen med produkter och tjänster. År 2021 genererade Knorr-Bremses två divisioner tillsammans intäkter på 6,7 miljarder euro. I 115 år har företaget varit branschinnovatör och drivit innovation inom mobilitet och transportteknik med integrerade systemlösningar. Knorr-Bremse är ett av Tysklands mest framgångsrika industriföretag och verksam inom de viktigaste globala megatrenderna: Urbanisering, hållbarhet, digitalisering och mobilitet.
Beskrivning av tjänsten
Som Business Controller kommer du jobba nära den nordiska verksamheten och vara internt stöd åt flera funktioner och intressenter och tillsammans med dessa jobba med styrningen av verksamheten samtidigt som du rapporterar till koncernmodern i Tyskland. Fokus i rollen kommer att vara att jobba med budget, prognoser, rapportering och baserat på vidareutveckling av lönsamhetsanalyser vara en viktig del i den strategiska planeringen. Som en del av utbytet med andra funktioner ingår bl.a. affärsutveckling och utveckling av nya analysverktyg samt vidareutveckling av existerande. Du kommer även att vara del av den lokala ledningsgruppen för den svenska verksamheten och jobba med bredare frågor kring den operationella utvecklingen.
I rollen ingår även att vara key-user för SAP systemets ekonomimodul men även utveckla och implementera nya system för att säkerställa en proaktiv controllingfunktion. Naturligtvis kommer du jobba nära CFO:n och resten av finance teamet i att ta fram och utveckla processer som stödjer rapportering och redovisning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter i denna tjänst:
- Månatlig rapportering mot koncern och funktionsansvariga/Business Units
- Budget, prognoser, uppföljning och analyser
- Process- och systemutveckling samt implementering
- Stödja verksamheten i projekt, kundanalyser, affärsutveckling och business case
Du kommer att erbjudas en roll i ett företag som är inne i en tillväxtfas och som vill fortsätta denna resa. I din roll kommer du få stora möjligheter att påverka det lokala företaget i Lund med mycket kontakter i organisation - både lokalt och på koncernnivå. Ekonomiavdelningen har hög drivkraft, en vilja att göra saker bättre och att hjälpa varandra med en "högt i tak"-känsla och nära till ett gott skratt.
Vem är du?
Du har minst 5 års erfarenhet efter dina högskolestudier och du har troligen även jobbat som Business Controller ett par år. Vi ser gärna att du har din bas i redovisningen och har god förståelse för finansiella transaktioner som påverkar ett företag. Du brinner för att utveckla business controlling funktionen genom att vara en professionell rådgivare och bollplank i dessa frågor. Har du jobbat i komplexa organisationer med lager, tillverkning och/eller tjänst-serviceförsäljning och kanske inom en internationell koncern, så är detta en bra erfarenhet.
Vi letar efter en person som både klarar av att analysera data och att presentera analysen inom olika delar av organisationen. En del av verktygen vi tror du har med dig för att göra detta är erfarenhet från SAP eller liknande större affärssystem, stor kunskap inom Excel och en vana att kommunicera på engelska i båda tal och skrift.
Som person är du analytisk, nyfiken, ambitiös och gillar att gräva ner dig i detaljer för att hitta vad som ligger bakom siffrorna. Du är självgående och ansvarstagande med en förmåga att vara flexibel och kan prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Som person inger du förtroende och är proffsig men samtidigt har nära till skrattet och vill vara en del av ett team.
Intresserad?
I denna rekrytering samarbetar Knorr-Bremse med Invici.
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Patrik Lilja 0709-810048 eller Jeanette Wahrenberg 070-7765091. Ansök snarast då intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum som är 9 oktober. Att ansöka tar endast ett par minuter och du behöver enbart uppge kontaktuppgifter samt bifoga ditt färdiga CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du söker tjänsten.
Som en del i Invicis rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll på slutkandidat.
Om Invici
På Invici är vi experter inom ekonomiområdet. Vår vision med Invici är ett konsult- och rekryteringsbolag för ekonomer där du som kund eller kandidat känner att vi förstår dina behov. Vi har suttit på liknande positioner som din och har därefter arbetat i rekryteringsbranschen under flera år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Kempe
070-729 24 30
Anders Zetterlund
Katarina Rydell
073-058 22 22