Business Controller till Norex International AB

Business Controller till Norex International AB

Arbetsbeskrivning

Norex är en familjeägd koncern som med stora inköpsvolymer från stålverk med sekunda stål möjliggör en global försäljning till kunder i mer än 50 länder. Därtill utför Norex service inne på stålverk i Borlänge, Sandviken, Hofors, Smedjebacken och Oxelösund i Sverige och i Torneå och Brahestad i Finland. Norex service bedriver skrot och slaggrelaterade service åt stålverken inne på stålverken, med egen personal, fordon och processutrustning. Målet är att höja värdet på materialet så att en maximal effekt och hållbar process kan nås för stålverken. Totalt är Norexkoncernen 170 anställda.



Norex befinner sig i en spännande, expansiv tillväxtfas och söker en Business Controller till huvudkontoret i Göteborg.

Rollen är ny och det finns stora möjligheter att från början vara med och skapa processer och rutiner. I nära samarbete med CFO kommer du att skapa de mest optimala förutsättningarna för att på sikt kunna välja de bästa affärerna och analysera lönsamheten i koncernen.

Hos oss på Norex är det viktigt att ha tydliga karriärvägar och du får goda möjligheter att utvecklas i din roll. Vi sitter i ljusa, fina lokaler på Kungsportsplatsen i centrala Göteborg. Vi erbjuder friskvårdsbidrag, privat sjukvårdsförsäkring och flextid.


Arbetsuppgifter
Som Business Controller kommer du att driva och ansvara för uppföljning och ekonomistyrning.

Initialt kommer du att bygga processerna och rutiner kring rapportering, uppföljning, styrning och prognoser.

Det ingår även att:

- Ansvara för att ta fram, underhålla och utveckla all rapportering för resultat, kapital, kassaflöden, marginaler. Du sköter rapporteringen för hela koncernen utifrån vecko-, månads- och kvartalsrapportering
- Ta fram beslutsunderlag för strategisk inriktning, prioritering, riskanalys och resursanvändning​ för exempelvis nya investeringar
- Löpande stödja verksamheten med analyser och kalkyler i syfte att optimera och verka för att minimera risker och kostnader​
- Implementera analyssystem
- Analysera och följa upp nyckeltal
- Optimera företagets lönsamhet
- Vara bryggan mellan ekonomi/redovisning och verksamhet
- Göra prognoser
- Bistå CFO i budgetarbete
- Bistå företagets behov av ad-hoc analyser och att utifrån det göra riskanalyser och prognoser

 

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har en utbildning som civilekonom eller civilingenjör och minst tre års erfarenhet av rollen som Controller. Du har god kunskap om lagervärden, resultat- och balansräkning samt investeringskalkylering. Dina kunskaper i Excel är gedigna och du bemästrar SAP – eller andra större ERP-system samt Business Warehouse. Du är flytande i svenska, både i tal och skrift samt har goda kunskaper i engelska, i både tal och skrift. Du behöver ha körkort och möjlighet att planera in 10–15 resdagar per år.


Personlighet
För att lyckas i rollen och trivas på Norex behöver du ha ett stort engagemang, eget driv och ett genuint intresse för affärer. Andra tycker om att samarbeta med dig och du har en god kommunikativ förmåga. Du trivs med ett högt arbetstempo och har lätt för att anpassa dig efter vad situationen kräver. För dig är det naturligt att vara självgående och ta ansvar för ditt uppdrag. Du strukturerar angreppssätt och driver dina processer. Du planerar, organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt, sätter upp och håller tidsramar. Du har en god numerisk och analytisk förmåga där du lätt förstår sammanhanget och den större helheten.

 

Anställningsvillkor
- Tillsvidareanställning (provanställning 6 månader tillämpas)
- Heltid, dagtid
- Lön enligt överenskommelse
- Tillträde omgående eller enligt överenskommelse


Digitalt ansökningsförfarande

Norex-koncernen samarbetar med rekryteringsföretaget ProTalent AB. När du söker tjänsten som Business Controller använder du ett digitalt ansökningsformulär. För att komma direkt till ansökningsformuläret klicka på Sök jobbet. Har du frågor angående ansökningsförfarandet, kontakta Carina Gunnarsson, ProTalent: 0760-400210. Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Tiina Moilanen, HR Norex International: 0730-0966415.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Välkommen med din ansökan!
Vi tillämpar löpande urval.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sales Manager Henrik Fredriksson
031-927572 070-3705732
CFO Helena Nordgren
070-6341400

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norex International AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 augusti 2022
  • Ansök senast: 11 september 2022

Besöksadress

Ringögatan 12
None

Postadress

None
Göteborg, 40273

Liknande jobb


27 december 2024

C&A and Spare Parts Business Controller

C&A and Spare Parts Business Controller

23 december 2024

21 december 2024