OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Räddningsmissionen är en idéburen organisation som bedriver socialt arbete utifrån en kristen värdegrund. Vår organisationsidé är möten i ögonhöjd som skapar rum för förändring och överbryggar utanförskap. Nu söker vi dig som vill jobba tillsammans med oss mot vår vision; ett värdigt liv för alla! Utifrån hur samhällets behov förändras befinner vi oss som organisation just nu i en intensiv och spännande fas. Flera av våra verksamheter växer och vi vill göra mer för att skapa en stad som håller ihop, en stad där varje människa ges möjlighet att leva ett värdigt liv.
På väg mot den visionen driver Räddningsmissionen ett trettiotal verksamheter i göteborgsregionen som omfattar jourboenden för hemlösa, skola, maträttsbutik, frukostcaféer, skyddade boenden för kvinnor mm. Med en omsättning på MSEK 130, hundratalet anställda och dessutom ett stort antal volontärer gör Räddningsmissionen skillnad för ett stort antal människor som lever i social utsatthet.
Om tjänsten
Vi söker nu en Business Controller som får till uppgift att tillsammans med CFO och ekonomiteamet stödja verksamhetscheferna i ekonomistyrningsfrågor men också medverkar i att utveckla en ekonomifunktion som ger struktur och stabilitet till verksamheten och skapar förutsättningar för att Räddningsmissionen ska kunna fortsätta växa och utvecklas. För att lyckas i rollen krävs att man både har god analytisk förmåga, har ett coachande förhållningssätt men även kan dela visionen och bidra i en organisation med högt tempo där man växer genom att starta nya verksamheter.
Som Business Controller på Räddningsmissionen får du en nyckelroll i Räddningsmissionen och får samtidigt vara med på den viktiga och spännande resa vi påbörjat. Rollen ger stor möjlighet till utveckling då den innebär en genomgripande förändringsresa för såväl ekonomifunktionen som Räddningsmissionen som helhet. Ekonomifunktionen ska stärkas när det gäller grundläggande ekonomiprocesser, system, digitalisering och proaktivitet som ger stöd åt Räddningsmissionens fortsatta tillväxt och utveckling.
Arbetsuppgifter
• Stödja verksamhetscheferna i all form av ekonomisk styrning och uppföljning.
• Lönsamhetsanalyser, kostnadsuppföljningar och rapportering
• Tillsammans med CFO driva det finansiella planeringsarbetet med budget, prognoser och projektstyrning.
• Ansvara för faktureringsprocessen mot våra uppdragsgivare.
• Delta i att utveckla de finansiella rapporterings och analys-systemen.
• Driva eller delta i olika verksamhets- och utvecklingsprojekt.
• Ha en aktiv roll att driva och genomföra den digitala utvecklingen av ekonomifunktionen tillsammans med ekonomiteamet.
Vi söker dig som...
Vi söker dig som har goda kommunikativa färdigheter och kan kommunicera med alla verksamhetsnivåer. Detta behövs då du i din roll får möjlighet att arbeta nära verksamhetschefer, ledningsgrupper och medarbetare inom många olika områden. Självständighet, noggrannhet samt analytisk förmåga är andra viktiga egenskaper för att nå framgång. Du behöver också har förmågan att se helheten men även få detaljerna rätt. Du trivs i en dynamisk miljö med kort väg från beslut till handling.
Vill att du har
• Högskoleutbildning som Civilekonom alternativt gymnasial utbildning kombinerad med fortbildning och relevant erfarenhet från motsvarande tjänst.
• Minst 2 års dokumenterad arbetslivserfarenhet inom business controlling. Även önskvärt med erfarenhet inom redovisning.
• Du har stort intresse för system och det är en fördel om du tidigare arbetat i ett eller flera olika ekonomi/BI system, och har vana av att självständigt skapa rapporter och göra kvalificerade analyser.
• Intresse och förmåga att driva utveckling inom administrativa processer i blandad och komplex verksamhetsstruktur.
Det är meriterande om du har förståelse för arbete i ideellt präglade organisationer och socialt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vill att du känner dig trygg med Räddningsmissionens värdegrund.
Förmåner i anställningen
Vi vill att vår personal ska må bra! Som anställd hos oss erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag och psykosocialt personalstöd via telefon dygnet runt. Du kommer till en arbetsplats med låga trösklar och ett varmt klimat. För oss är “möten i ögonhöjd” ett viktigt riktmärke i såväl mötet med målgruppen som mellan medarbetarna. Vi går under kollektivavtalet Hälsa, vård och övrig omsorg.
Vi intervjuar löpande och välkomnar därför din ansökan så snart som möjligt!
Inför anställning tar vi referenser samt begär utdrag ur belastnings- och misstankeregistret.
Bra att veta
Befattning: Business Controller
Placering i organisationen: Ekonomiteamet
Rapporterar till: CFO
Omfattning: 100 %
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Tillträde: Tillträde omgående, löpande rekrytering.
Har du frågor?
För frågor angående ansökningsprocessen:
Isabella Windolf, isabella.windolf@raddningsmissionen.se, 031-7121221
För frågor kring tjänsten:
Hans Hägg – Tf Ekonomichef
hans.hägg@raddningsmissionen.se
Varmt välkommen med din ansökan! Skicka gärna in så snart som möjligt då vi gör intervjuer löpande.
Räddningsmissionen är en idéburen organisation som bedriver socialt arbete utifrån kristen värdegrund. När vi söker nya medarbetare letar vi efter dig som delar vår vision, ett värdigt liv åt alla! Vår organisation genomsyras av ledord som samverkan, kreativitet, hopp och kvalitet.
Vi har ca 120 medarbetare som arbetar inom en rad olika områden och verksamheter. I våra verksamheter finns också volontärer. Våra huvudmän är 32 kristna församlingar i Göteborg med omnejd. Utöver medarbetare, volontärer och huvudmän har vi även flera starka företagssamarbeten. Tillsammans gör vi skillnad!