OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sweco Sverige och Divisionen Transport Infrastructure söker nu en utvecklingsfokuserad Business Controller! Du erbjuds möjligheten att bli en del av ett spännande och lönsamt företag som hela tiden blickar framåt gällande allt från hållbarhet, internationellt samarbete och digitalisering. Transport Infrastructure är den största divisionen på Sweco med en omsättning på cirka 2,5 miljarder och 1 800 medarbetare. Som Business Controller kommer du agera affärspartner och ekonomisk rådgivare till ledning, chefer och uppdragsansvariga i affärsrelaterade frågor.
Sweco är Europas ledande arkitektur och teknikkonsultföretag med sammanlagt 21 000 arkitekter, ingenjörer och experter. Divisionen Transport Infrastructure arbetar tillsammans med sina kunder med att utveckla morgondagens hållbara transportsystem, som ska binda ihop städer, industrier och framför allt människor med varandra. I alla projekt arbetar bolaget för FN:s 17 globala mål för utveckling och Sweco Sverige har ett mål om att vara klimatpositiva senast 2030.
Som Business Controller kommer du ansvara för en eller flera regioner inom divisionen, såväl som att arbeta med Swecos utvecklingsorganisation. I din roll kommer du att stötta cheferna i resultatuppföljning och styrning samt vara ett stöd till uppdragsledare från offert, uppföljning och avslut i Swecos spännande uppdrag. Du kommer bidra med dina kunskaper kring effektivitet, lönsamhet och analys och gillar att driva utvecklingsprojekt.
”Som Business Controller för Transportinfrastruktur kommer du att ingå i ett härligt team av åtta prestigelösa Business Controllers. Gruppen har en spridning i erfarenhetsnivå, bakgrund och kön och vi är duktiga på att både arbeta i våra respektive ledningsgrupper såväl som att hjälpas åt som ett lag” säger Peter, Divisionscontroller.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Analys av verksamheten. Hur går det och varför?
• Delta i ledningsgruppsmöten för att bidra med viktiga insikter och beslutsfattande.
• Ansvara för månads-, kvartals-, och årsbokslut för enheten/regionen
• Stötta verksamheten i t ex anbudsförfarande och uppföljning av uppdrag.
• Medverka i och koordinera budgetarbetet
• Delta i förbättrings-, effektiviserings - och utvecklingsprojekt
Du behöver ha en grundförståelse för redovisning och rapportering och du gillar analys och ekonomistyrning. Du är en god kommunikatör och trivs med många kontaktytor och att skapa nätverk inom organisationen. För att lyckas i rollen och trivas i bolaget krävs ett prestigelöst förhållningsätt och du bör dela intresset i att vara med och utveckla morgondagens hållbara transportsystem.
Det här är helt enkelt en stor roll i en organisation som arbetar för att göra avstånden mellan oss lite kortare, genom att skapa bättre förutsättningar för ett hållbart resande.
Varmt välkommen med din ansökan – du är efterlängtad!
Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta någon av oss:
Maria Dahl, 072-039 38 40 maria.dahl@financefamily.se
Jeanette Elm, 070-353 55 73 jeanette.elm@financefamily.se
P.S. Vi jobbar kompetensbaserat och önskar därför inget personligt brev. Urval sker löpande.