OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sweco Sverige söker nu två drivna Business Controllers.
Vi erbjuder dig möjligheten att bli en del av en organisation som befinner sig i en expansiv fas med stora utvecklingsmöjligheter. Swecos Business Controllers har en geografisk spridning så möjligheten på placering för rollen är primärt Stockholm, Malmö, Helsingborg och Sundsvall.
Rollen rapporterar till Divisionscontroller på Division Transportinfrastruktur.
Om rollen
Som Business Controller för Transportinfrastruktur kommer du att ingå i ett härligt
team av åtta prestigelösa Business Controllers. Gruppen har en spridning mellan erfarenhetsnivå, bakgrund och kön och vi samarbetar kontinuerligt genom både teamsmöten och fysiska träffar där vi sprider kunskap, information samt arbetar med gemensamma utvecklingsprojekt.
Du kommer att ansvara för en affärsenhet eller flera regioner inom divisionen. I din roll kommer du såväl att stötta cheferna i resultatuppföljning och styrning samt vara ett stöd till uppdragsledare från offert, uppföljning och avslut i Swecos intressanta uppdrag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Utföra analyser för att utvärdera hur verksamheten går och varför
- Kommunicerar på ett pedagogiskt sätt för att göra
informationen tillgänglig för alla
- Stödjer verksamheten i samband med anbud och kalkylering
- Ansvarig för månads-, kvartals-, och årsbokslut för enheten/regionen
- Stödja verksamheten gällande att följa upp uppdragsekonomi och att säkerställa
rätt värdering i fastprisuppdrag.
- Medverkar och koordinerar budgetarbetet för enheten
- Löser utmaningar, frågor och problem som dyker upp i verksamheten för att uppnå bästa möjliga resultat
- Deltar i ledningsgruppsmöten för att bidra med viktiga insikter och beslutsfattande
- Kontinuerligt effektiviserar rapporteringen och löpande uppgifter för att möjliggöra en mer proaktiv verksamhet
Kvalifikationer
Vi söker dig med en universitetsutbildning inom ekonomi och minst 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet. Troligtvis har du en bakgrund inom revision eller som Business Controller. Rätt kandidat har en god grundförståelse för redovisning och rapportering samt gillar analys och ekonomistyrning. Du kommer att ha många tvärfunktionella kontaktytor samt ett nära samarbete med affärsenhetschef/regionchef vilket ställer krav på god kommunikativ och social förmåga.
Rätt kandidat tar för sig och kan arbeta självständigt, arbetar på ett strukturerat sätt och har en god förmåga att prioritera sitt arbete. För att lyckas i rollen och trivas i bolaget krävs ett prestigelöst förhållningssätt och vi ser gärna att du delar vårt intresse i att vara med och utveckla morgondagens hållbara transportsystem.
Du är flytande i tal och skrift i både engelska och svenska. Du har en stark analytisk förmåga och kommer att jobba i Maconomy och PowerBI. Det är meriterande är om du är IT-intresserad och har lätt för IT-system.
Möjlighet till hybridarbete finns och tjänsten kommer innebära en del resor inom Sverige.
Om företaget
Sweco är Europas ledande konsultföretag inom teknik, miljö och arkitektur och är en stabil svensk noterad koncern med höga ambitioner kring tillväxt och hållbarhet. Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer, och levererar kvalificerade tekniska konsulttjänster inom teknik, miljö och arkitektur. Företaget har fasta etableringar i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Litauen, Bulgarien, Polen, Tjeckien, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Storbritannien. Sweco utför tiotusentals uppdrag i 70 länder runt om i världen för att säkerställa rent vatten,effektiv infrastruktur och hållbara energilösningar. Läs mer om företaget på www.sweco.se.
Transportinfrastruktur är den största divisionen i Sweco Sverige med ca 1650 medarbetare och en omsättning på cirka 2,4 miljarder kr. Divisionen
Vad erbjuder Sweco?
På Sweco får du arbeta med de allra främsta experterna inom samhällsutveckling.
Kulturen på Sweco kännetecknas av nyfikenhet, affärsfokus och vilja att få vara med och skapa framtidens smarta och hållbara samhälle. Vi värderar hållbarhet, öppenhet
och utveckling, och vi är nyfikna, ansvarstagande och engagerade.
Att dela kunskap med kollegor är en självklarhet och vi ser till att ha kul på jobbet. Vi värnar också om en positiv miljö, balans i vardagen och individuell utveckling. För vi
vill att det här ska bli den bästa tiden i ditt arbetsliv. Du, dina tankar och det du gör är viktigt för oss eftersom mångfald berikar och skapar grund för utveckling och innovation inom såväl teknik och design som processer och relationer.
Sweco erbjuder även många fina förmåner för alla medarbetare.
Ansökan
I denna rekrytering har Sweco valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Kraft på 076-879 91 95. Vi intervjuar och presenterar kandidater löpande så vänta inte för länge med din ansökan.
Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av urvalsprocessen. Allt för att säkerställa en fördomsfri och rättvis rekryteringsprocess
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.
Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.
Varmt välkommen med din ansökan!
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår Integritetspolicy (https://sjr.se/integritetspolicy/)
Titel: Business Controller
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Vinnersten
Magnus Mellborg
Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke
Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88