OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter.
Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet
Pensionsmyndigheten ska under många år genomföra ett antal mycket stora förflyttningar: stärka verksamhetens förmåga till förändring/utveckling, stärka verksamhetens produktionsförmåga, bygga nya IT-stöd, säkerställa att nya stöd är förändringsbara och hållbara under många år framöver. Arbetet med att säkerställa att vi har en gemensam strategisk bild som alla känner till blir därför en oerhört viktig komponent i vår utvecklingsresa.
Vi söker därför en business designer som kan vara med och ta fram myndighetens strategiska bild kring vilka erbjudanden vi ska ha för att skapa värde för alla våra kunder, från de yngsta pensionsspararna till de äldsta pensionärerna.
Utvecklingsavdelningen, som består av ca 74 medarbetare, har som en av våra viktiga uppgifter att samordna verksamhetsutvecklingen tillsammans med övriga avdelningar och i vårt uppdrag ingår, även att säkra och underhålla vår vision och driva kontinuerliga omvärldsanalyser. All verksamhetsutveckling sker i nära samverkan med andra avdelningar som berörs av förändringen.
En business designers roll innefattar att koppla samman strategier för verksamhetsutveckling, kundorientering, flexibilitet och kostnadseffektivitet med en strukturerad arkitektur och långsiktig hållbarhet.
Som business designer verkar du för en värdeskapande strukturell grund. Det innebär att du utifrån myndighetens uppdrag och långsiktiga mål driver arbetet med att skapa och vidmakthålla en affärsmodell som tydliggör vilka värdeerbjudanden som ska finnas för kunderna i respektive kanal. Du arbetar också med att beskriva och visualisera vilka förmågor och resurser som vi behöver för att kunna leverera dessa erbjudanden samt identifiera vilka partnerskap som krävs för att kunna skapa värde för våra kunder. Du arbetar tvärs hela myndigheten i nära samarbete med strateger och verksamhetsutvecklare inom hela myndigheten.
Vi söker nu en business designer till gruppen Portföljer och Arkitektur och som rapporterar till enhetschefen för samma grupp.
Arbetet som business designer innefattar:
Säkerställa långsiktigheten och helheten i myndighetens utveckling och prioritering. Du kommer bland annat att arbeta med följande områden
Myndighetens önskade tillstånd, inom utvalda fokusområden
Den strategiska planen som (beskriver vart vi är på väg och, vad vi som myndighet ska ha uppnått inom tre till fem år).
Affärsmodell, våra framtida värdeerbjudanden och tjänster, behoven av prioriteringar och takt för våra förflyttningar.
I samverkan med andra :
Definiera, beskriva och konkretisera var Pensionsmyndigheten vill vara i framtiden
Ta fram utvecklingsplaner på hur vi ska nå våra önskade tillstånd, exempelvis digitalt först.
Dessutom:
Driva innovation och leda framtidsspaningar
Säkerställa att utvecklingsinitiativ följer strategier, riktlinjer, principer
Som medarbetare inom Utvecklingsavdelningen kommer du vara en del av en initiativkraftig avdelning som jobbar aktivt med en stor förändringsagenda. Som avdelning strävar vi mot att vara en ständigt lärande organisation som stödjer varandra och myndigheten mot våra gemensamma mål. Vi använder oss av SAFe ramverket i vår agila transformation, som ska öka vår genomströmnings, utvecklingsförmåga och stöd till övriga inom Pensionsmyndigheten.
Utbildning och erfarenhet:
Du som söker har en relevant högskoleexamen, gärna med samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller systemvetenskaplig inriktning. Du ska vara certifierad affärsarkitekt motsvarande den certifiering som Dataföreningen ger och har minst 5 års erfarenhet av att ha arbetat som affärsarkitekt/verksamhetsarkitekt. Du är van att agera i gränslandet mellan alla de olika delarna inom verksamheten och att vara kittet däremellan.
Ska-krav:
Arbetat med värdeerbjudanden och affärsmodeller
Erfarenhet av olika arkitekturramverk, exempelvis Business canvas, Archimate,
Erfarenhet av att ha verkat som affärsarkitekt/verksamhetsarkitekt i agila organisationer.
Erfarenhet av olika modelleringsverktyg (Pensionsmyndigheten använder EA-Sparx) och workshopsledning
Erfarenhet av SAFe-ramverket.
Det är meriterande om du:
Har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom pensions-, försäkrings- eller bankområdet.
Har deltagit aktivt i myndighetssamverkan.
Egenskaper:
Du har ett professionellt arbetssätt, har lätt för att lyssna, lära och ta till dig nya arbetssätt och sätter dig lätt in i olika verksamhetsområden. För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete. Vidare är du kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig väl i tal, skrift och bilder.
Du har förmåga att förmedla komplicerade delar på ett begripligt sätt till olika användargrupper. Du inspirerar och engagerar och trivs med att leda och verka i arbetsgrupper.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har mycket god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett helhetsperspektiv. Vidare har du har lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både gruppmedlemmar, chefer och medarbetare och är förtroendeskapande.
I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass kommer registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras innan anställning.
Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Tjänsten är tillsvidare och placerad på någon av våra verksamhetskontor. Då myndighetens verksamhet bedrivs på åtta verksamhetskontor, kan resor förekomma i tjänsten.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta
Biljana Lajic, t.f. chef för utvecklingsavdelningen, Tel. 010-454 22 12.
Fackliga representanter:
Linda Modin, Saco, Tel. 010- 454 33 36 och Helena Blomkvist 010- 454 28 53.
Välkommen med din ansökan!
Du ansöker på https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/lediga-jobb
Din ansökan vill vi ha senast den 21 augusti 2020.
Ange diarienummer PSL 2020-99 i din ansökan.