OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en dynamisk och internationell miljö där du ges möjlighet att bidra till Plan International Sveriges arbete med att stärka barns rättigheter och flickors lika villkor? Då har vi tjänsten för dig!
Som Business Development Manager (BDM) på Plan International Sverige ansvarar du för att tillsammans med dina kollegor positionera Plan International för kvalitativa finansieringsmöjligheter och skapa nya givaravtal för vår programverksamhet för barns och ungas rättigheter.
I tjänsten arbetar du i ett team som har processledande ansvar för nya finansieringsmöjligheter och ansökningar med fokus på institutionella, offentliga givare så som Sida, svenska ambassader och EU men även stiftelser och andra bidragsbaserade givare. Rollen innebär att strategiskt och med bra struktur driva och samordna hela processen från omvärldsbevakning, givarrelationer, identifiera finansierings- och partnerskapsmöjligheter samt ansökningar till givaravtal. Inom BDM teamet finns ett gemensamt finansieringsmål per år och du är van att samordna ansökningsarbete i syfte att bidra till programverksamhet. För att bidra till våra ambitiösa mål behöver du ha kunskap och erfarenhet inom rättighetsbaserad projektimplementering i allmänhet och projekt- och programutveckling i synnerhet.
Nu söker vi en Business Development Manager till vårt team med anledning av att en av våra talanger kommer vara tjänstledig för studier i ett års tid. Tjänsten är placerad på vår Avdelning för Resursmobilisering och Partnerskap.
I rollen ansvarar du för att:
-
Stärka Plan International Sveriges relation med prioriterade givare genom att bevaka och analysera givartrender och prioriteringar och på så sätt säkra att Plan International matchar våra landstrategier och fokusområden med finansieringsmöjligheter.
-
Leda ansökningsprocesser till institutionella givare och stiftelser tillsammans med andra avdelningar och funktioner inom organisationen och i nära samarbete med våra landskontor. Som BDM ansvarar du för att koordinera, skriva och paketera våra ansökningar.
-
Ansvara för att inom BDM gruppen bygga och förvalta en pipeline av nya möjligheter mot budget och finansieringsmål.
Till oss tar du med dig:
- Akademisk utbildning i relevant område t.ex. statsvetenskap, mänskliga rättigheter eller motsvarande.
- Relevant erfarenhet av ansökningsarbetet som lett till ökade finansiering från institutionella, offentliga givare och intresse och potential att utvecklas vidare inom arbetsområdet.
- Det är meriterande om du har relevant erfarenhet från både långsiktig utvecklingsfinansiering och humanitär finansiering via ansökningsarbetet för Sida, EU INTPA, ECHO, FN mfl, samt från stiftelser
- Dokumenterad erfarenhet i programutveckling och projektimplementering från snarlik organisation.
- Flytande i svenska och engelska med mycket god stilistisk förmåga i skrift och tal.
- Arbetskunskaper i spanska och/eller franska är meriterande.
- Mycket god förmåga att presentera en organisation i resursmobiliseringsarbete.
- Mycket goda kunskaper i Office-paketet.
För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du har en mycket god förmåga att leda och samordna större ansökningsprocesser och har ett stort intresse och förmåga att bygga externa partnerskapsrelationer. Du är strukturerad och organiserad i ditt arbetssätt, följer våra procedurer och uppsatta regelverk, och kan skapa tydliga arbetsplaner och målbilder för att kunna leverera inom rollen och teamet, men även för att underlätta och stödja involverade kollegors arbete. Du ser till Plans bästa och tar vara på nya möjligheter som utvecklar vår verksamhet. Du nätverkar med lätthet och skapar goda relationer både internt och externt med givare och använder ditt nätverkande för att nå våra uppsatta mål.
Som anställd hos Plan International erbjuds du ett meningsfullt arbete där du bidrar till att stärka barns rättigheter och flickors lika villkor. Vår vardag präglas av en avslappnad, vänlig och prestigelös atmosfär med en stark vi-känsla. Våra värderingar tillsammans, öppenhet, handlingskraft och långsiktighet genomsyrar hela organisationen. Plan International Sverige är en föräldravänlig arbetsplats som främjar en god balans mellan arbete och fritid.
Tjänsten är ett vikariat med start så snart som möjligt. Anställningsgraden är 100% vilket motsvarar 37,5 h/v. Tjänsten är placerad på Plan International Sveriges fina kontor i Hammarby Sjöstad.
Ansökan och kontakt
Välkommen med din ansökan snarast då urval och intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdag är 27 juni. I rekryteringsprocessen använder vi oss av en kompetensbaserad intervjuteknik som främjar inkludering, fördomsfri rekrytering och en ökad mångfald.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Mirjam Hast på mirjam.hast@plansverige.org, Avdelningschef på Resursmobilisering & Partnerskap. Har du frågor om din ansökan kan du kontakta HR-generalist Johanna Jennel på johanna.jennel@plansverige.org.
Fackliga representanter (Unionen och Akademikerförbundet) nås på telefonnummer 08-587 755 00.
Plan International Sverige startades 1997 och har idag runt 100 medarbetare. Vi är en självständig del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i över 70 länder. Plan International är politiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention. Vi arbetar för att alla barn ska ha rätt att gå i skolan, få tillgång till hälsovård, bli skyddade mot våld, övergrepp och försummelse samt att få möjlighet att delta i samhället och utveckla sin potential.
Hos oss är långsiktighet och handlingskraft viktigt, genom vårt driv och engagemang ger vi förutsättningar för barn och unga att kunna påverka sin framtid. Vi respekterar alla människor, värdesätter mångfald och utmanar ojämlikhet. Vi kämpar för en rättvis värld som stärker barns rättigheter och flickors lika villkor – vill du hjälpa till?