OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Beskrivning
Stockholms Stadshus är en av de mest kända byggnaderna i Stockholm.
Ett stort antal besökare kommer till Stadshuset för att få veta mer om vår fina arkitektur och våra evenemang, där Nobelfesten är det mest berömda. Under sommaren har huset ett stort antal besökare och många avslutar sitt besök i vår butik! Där säljer vi souvenirer, hantverk och andra föremål; från nyckelringar, till glas ur Nobelservisen. I år fyller Stadshuset 100 år och vi kommer att få besökare från när och fjärran som vill uppleva vårt vackra hus. Vi söker nu engagerad butikspersonal som kan hjälpa oss att ge fantastisk service!
Arbetsuppgifter
Försäljning och påfyllning/lager är de största arbetsuppgifterna. De flesta varor har streckkod, men inte alla, så du måste snabbt lära dig vårt sortiment. Så fort det blir en lugn period fyller du på hyllorna och lagret. Damning av butikshyllorna sker efter ett rullande schema. Alla ansvarar för att stänga och redovisa sin kassa. Även guider arbetar i shopen ibland. Det är inte deras huvudsakliga arbetsuppgift och därför behöver du bli expert på shopen och rutinerna, för att på ett pedagogiskt sätt coacha guiderna under deras pass i shopen. De får förstås en utbildning i shopen av oss, men du finns där och stödjer och peppar där det behövs.
Andra arbetsuppgifter tillkommer.
Kvalifikationer
Du ska tala vårdad och flytande svenska och engelska. Det är bra om du kan ge service och enklare information på något annat språk också. De språk som är vanligast bland våra besökare är tyska, franska, italienska, spanska, kinesiska, japanska, koreanska, ryska och hebreiska.
Du ska ha kassaerfarenhet från tidigare jobb. Du ska ha jobbat i kassa mer än vid enstaka tillfällen. Helst av allt ser vi att din kassaerfarenhet är från butiksarbete, men det kan också gå bra om det är från café/restaurangverksamhet, om det innebar mycket kassaarbete.
Det är en fördel om du har ansvarat för öppning och/eller stängning av kassor där du tidigare har arbetat, speciellt om du har erfarenhet av att räkna och redovisa dagskassor.
För oss är din personlighet väldigt viktig! Du måste kunna bevara ditt vänliga bemötande även då besökstrycket är högt. Vi vill ha dig som verkligen tycker om att ge service och som kan "läsa" besökare - alla vill inte ha service på samma sätt, så du ska vara duktig på att anpassa din service till olika personer med olika behov. Du ska verkligen tycka om att jobba med service och du trivs med att arbeta med internationella besökare. Det är ibland en utmaning att ge service även när man inte förstår varandras språk, men du är kreativ och hittar ändå ett sätt att förklara och kommunicera. Eftersom tempot under dagen växlar är det viktigt att du är aktiv och tar egna initiativ. Du måste också kunna ta konstruktiv kritik från dina arbetsledare och du får gärna komma med egna förbättringsförslag.
Jobbet ställer stora krav, och därför ger vi en bra utbildning i början, för att förbereda dig, så att du känner dig trygg när du börjar jobba. Vi jobbar tillsammans för att få en miljö där vi respekterar varandra och tar hand om varandra. Eftersom rollen ibland är coachande, får du gärna ha vana av att lära upp andra, i jobbet eller i något annat sammanhang.
Villkor
Du ska ha fyllt 20 år senast 31 mars i år.
Detta är ett sommarjobb som främst är förlagt till perioden juni-augusti. Det kan också finnas vissa möjligheter att arbeta extra under april-maj och september. Arbetstiden är förlagd på dagtid, vardagar och helger och är schemalagd med två lediga dagar i sträck. Dessa lediga dagar infaller dock oftast inte på lördagar och söndagar. Schemat omfattar även helgdagar, som till exempel Nationaldagen och midsommar. De som anställs får erbjudande om att arbeta under en viss period, som utgår från bemanningssituationen och verksamhetens behov. Vi tar hänsyn till egna önskemål, men man kan inte själv bestämma fullt ut när man vill bli schemalagd. Vi kan ännu inte säga exakt hur mycket man får jobba under sommaren, men det brukar handla om 6-9 veckor under juni-augusti och under dessa veckor brukar man jobba 75-100%.
Intervjuerna sker under januari och februari och utbildningen sker främst under mars-april. Vi kommer att börja intervjua redan under ansökningstiden. För att kunna söka denna tjänst måste du finnas tillgänglig under denna period. Om du bor eller studerar på annan ort eller i ett annat land, måste du vara beredd att vid ett flertal tillfällen komma till Stadshuset. Vi står inte för resekostnader till dessa tillfällen. Vi gör inte intervjuer via telefon. I undantagsfall kan vi göra en inledande intervju via Skype, men vill träffas ansikte mot ansikte.
Rekryteringsprocessen är lång och du får förbereda dig på att det kan ta tid från det att du har skickat din ansökan tills du får svar av oss, eller blir kallad till en eventuell intervju. Om du har frågor om jobbet eller intervjuerna, använd helst e-post, eftersom du då snabbare får svar. Maila till visningsrekrytering@stockholm.se. Tänk på att kontrollera din skräppost ibland, eftersom vi mailar många samtidigt och det finns en viss risk att våra utskick fastnar där!
Utbildningen är betald och omfattar ca en vecka, men sker vid olika tillfällen. Alla utbildningstillfällen har obligatorisk närvaro. Under utbildningen går du med på visningar, får en kurs om brand/säkerhet/första hjälpen, samt får utbildningsdagar på plats i verksamheten.
Observera att du söker tjänsten genom att logga in och söka tjänsten på den här plattformen.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.