OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Med ett attraktivt läge, nära till hav och natur, men också bara 20 minuters avstånd till storstadspulsen i Göteborg, planerar och bygger vi ett hållbart Kungälv för framtiden.
Inom enheten Bygglov är vi cirka 20 personer av olika professioner. Arbetsmiljön och arbetssättet är flexibelt och vi jobbar huvudsakligen digitalt med våra bygglovsprocesser. Vi kan erbjuda goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet efter intresse och behov.
Vi sitter i ett modernt stadshus i ett öppet kontorslandskap med flexibla arbetszoner med fin utsikt över staden och fästningen, och har god tillgång till och stort utbyte av andra enheter, som Projektenheten, Planering mark och exploatering, Miljö med flera.
Utöver kollektivavtal erbjuder vi friskvårdsbidrag, semesterväxling och tillämpar flexibel arbetstid.
Vi söker en ny bygglovhandläggare som kommer ha en kombinerad tjänst som bygglovhandläggare på 50% och bostadsanpassningshandläggare på 50%.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med bostadsanpassning samt med bygglovsärenden och förhandsbesked på Bygglovenheten. Rollen innebär att du tillsammans med vår befintliga bostadsanspassningshandläggare ansvarar för ärenden gällande bostadsanpassningsbidrag och i övrigt ingår i gruppen med bygglovhandläggare.
Arbetet som bostadsanpassningshandläggare innebär bland annat att utreda, bedöma och besluta om ansökningar om bostadsanpassning samt genomföra hembesök för att identifiera anpassningsbehov för personer med funktionsnedsättning. Rollen kräver samarbete med olika aktörer som entreprenörer, hyresvärdar, bostadsrättsföreningar, arbetsterapeuter och anhöriga för att säkerställa att anpassningarna uppfyller sökandens behov. Du kommer att vara en nyckelperson i processen att möjliggöra ett självständigt och tryggt boende för våra invånare. I rollen ingår även att informera och ge råd till sökanden och deras anhöriga om möjligheter till anpassning samt att föra dokumentation och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning och riktlinjer. Vidare innebär rollen att följa upp genomförda anpassningar och utvärdera deras effekt, ta in offerter från olika entreprenörer som snickare och elektriker, samt hantera fakturor i Unit4 och på blanketter. Slutligen presenteras ärenden för Sociala myndighetsnämnden för beslut.
I rollen som bygglovhandläggare ingår rådgivning och service till allmänhet, näringsliv och internt, parallellt med myndighetsrollen. Arbetet gäller stadsmiljö såväl som landsbygd och våra kulturmiljöer, men även sen- och nutida bebyggelse. Arbetet bedrivs till stor del självständigt, med frihet under eget ansvar. Till stöd för bedömningar i arbetet så har enheten samsynsmöten för att ta ställning till frågeställningar av mer komplex karaktär, där vi löser frågor och håller oss uppdaterade tillsammans. Vi samarbetar tätt och delar erfarenheter, ingen lämnas ensam med komplicerade uppgifter. Vi hjälps åt med att hitta den rätta balansen i det. I arbetet ingår även att bereda och presentera ärenden för Miljö- och byggnadsnämnden.
Kvalifikationer
För denna tjänst krävs en relevant högskoleutbildning inom områden som juridik, socialt arbete, husarkitektur, civilingenjör inom väg och vatten, byggnadsingenjör, bygglovhandläggning eller annan likvärdig utbildning. Erfarenhet av bostadsanpassning, bygglovshandläggning, myndighetsutövning eller arbete med personer med funktionsnedsättning är meriterande.
Goda kunskaper i Officepaketet samt i svenska språket, både i tal och skrift, är ett krav, liksom B-körkort.
Erfarenhet av diarieföring i ärendehanteringssystemet Public 360 och fakturahantering via systemet Unit4 är meriterande, liksom kunskap om Plan- och bygglagen samt BBR.
För att lyckas i denna roll är det viktigt att kunna kommunicera och samarbeta effektivt med olika yrkesgrupper och sökande. Du behöver också kunna förklara lagar och regler på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt. Rollen kräver att du är strukturerad och självständig, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete.
Du bör ha en stark problemlösningsförmåga och vara kreativ i att hitta lösningar som underlättar vardagen för våra invånare samt ha ett genuint intresse för att hjälpa människor. Noggrannhet och kvalitetsmedvetenhet är också viktiga egenskaper, liksom förmågan att hantera stressiga situationer och fatta välgrundade beslut.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
- Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
- Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
- Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
- Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
- Provanställning kan komma tillämpas enligt kollektivavtal.
- Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av e-legitimation.
- Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas.
- Inom de verksamheter där arbete med barn förekommer kräver arbetsgivaren in utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning av tjänsten.
- Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan.
- Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
- Kungälvs kommun har upphandlade avtal.