Bygglovadministratör

Bygglovadministratör

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

ARBETSUPPGIFTER
Bygglovavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Våra handläggare ger också allmänheten stöd och råd i bygglovprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Avdelningen har även ansvar för bostadsanpassnings- och återställningsbidrag för att bygga om och individuellt anpassa bostäder vid funktionsnedsättning, samt ansvarar också för handläggning av kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning (KBF).

Bygglovavdelningen är organiserad i sju enheter och består av ca 120 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare.

Som bygglovsadministratör tillhör du enheten byggstöd. Bygglovhandläggning innebär många administrativa arbetsuppgifter genom hela bygglovsprocessen, från ansökan till slutbesked. Arbetsuppgifterna som bygglovadministratör utgörs bland annat av registrering och scanning av inkommande ansökningar, telefon- och mailkontakt med myndigheter, sökande och berörda sakägare samt expediering och utskick av beslutade ärenden. I rollen som bygglovsadministratör ingår att vara särskilt kunnig i våra verksamhetssystem och rutiner för att stötta och lära ut korrekt hantering till handläggare och inspektörer. Bygglovsadministratörerna ansvarar också för utlämnande av allmänna handlingar som begärs ut av privatpersoner, media, företag och andra organisationer. Det finns även arbetsuppgifter som handlar om viss ärendehantering som till exempel kring obligatoriska ventilationskontroller (ovk) och hissar. Andra uppgifter handlar om att kontrollera och följa upp att uppgifter i ärenden är korrekta.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom offentlig förvaltning, bygglovsadministration, stadsbyggnadskoordinator eller liknande, alternativt har längre erfarenhet av att arbeta med kvalificerad administration inom offentlig förvaltning. Det är viktigt att förstå ansvaret som kommer med att arbeta i en offentlig myndighet till exempel gällande myndighetsutövning, offentlighet och sekretess samt ansvaret för allmänna handlingar. För att kunna hantera arbetsuppgifterna som bygglovsadministratör ser vi även att du har flerårig erfarenhet av liknande kvalificerade administrativa arbetsuppgifter, helst inom stadsbyggnad. För att kunna stötta andra på avdelningen med kunskap i verksamhetssystemen behöver du ha hög IT-kompetens, meriterande är om du arbetat i ByggR.

Som person är du engagerad och servicemedveten och du tycker om att arbeta tillsammans med andra men du tar också eget ansvar och kan arbeta självständigt. Du har kunden i fokus och har lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du har ett proaktivt, noggrant och resultatinriktat arbetssätt och har förmåga att snabbt skapa överblick och prioritera mellan dina arbetsuppgifter. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete.

ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024