OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.
ARBETSUPPGIFTER
Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Våra handläggare ger också allmänheten stöd och råd i bygglovsprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling.
Byggavdelningen är organiserad i fem enheter och består av ca 100 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare. Enheten Byggstöd söker nu en visstidsanställd bygglovsadministratör med fokus på arkivering.
Bygglovhandläggning innebär många administrativa arbetsuppgifter genom hela bygglovsprocessen, från ansökan till slutbesked. Arbetsuppgifterna som bygglovadministratör utgörs bland annat av registrering och scanning av inkommande ansökningar, telefon- och mailkontakt med myndigheter, sökande och berörda sakägare, expediering och utskick av beslut samt arkivering av ärenden.
Av flera olika anledningar, inte minst på grund av pandemin, så har arkivarbetet släpat efter. Vi har därför ett stort behov av att komma i fas med arkivarbetet. Denna tjänst kommer till största delen ha fokus på arkivering av ärenden i form av att ta fram arkivlistor på olika ärendetyper, sortera och skriva ut handlingar för att sedan överföra alla ärenden enligt aktuell lista till arkivet. Men du kommer även att få göra en del av bygglovsadministratörernas andra arbetsuppgifter för att kunna delta i gruppens arbete.
KVALIFIKATIONER
Du ska vara en engagerad administratör som gillar att arbeta tillsammans med andra men som också tar eget ansvar, kan arbeta självständigt och målinriktat för att nå resultat i arkivarbetet. Det är av stor vikt att du är noggrann och strukturerad. Det är meriterande om du har kunskaper och erfarenhet av arkivarbete.
Vi arbetar i flera olika it-system. Du behöver därför ha hög it-kompetens. Vi ser gärna att du har relevant högskoleutbildning, men det är inget krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna inom stadsbyggnad.
Som bygglovsadministratör har du kunden i fokus och har lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du har ett proaktivt och resultatinriktat arbetssätt och har förmåga att snabbt skapa överblick och prioritera mellan dina arbetsuppgifter.
Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden.
ÖVRIGT
Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.