Bygglovadministratörer

Bygglovadministratörer

Arbetsbeskrivning

Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.

ARBETSUPPGIFTER
Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling.

Byggavdelningen är organiserad i fem enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av ca 100 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och planhandläggare. Enheten byggstöd söker nu två bygglovsadministratörer.

Bygglovhandläggning innebär många administrativa arbetsuppgifter genom hela bygglovsprocessen, från ansökan till slutbesked. Arbetsuppgifterna som bygglovadministratör utgörs bland annat av registrering och scanning av inkommande ansökningar, telefon- och mailkontakt med myndigheter, sökande och berörda sakägare samt expediering och utskick av beslutade ärenden.

Det kommer också att finnas möjlighet att delta i enhetens utvecklingsarbete där det idag finns bland annat arbetsgrupper kring rättidsprövning av överklagade beslut, fakturering, registratur, obligatoriska ventilationskontroller (ovk) och hissar.



KVALIFIKATIONER
Som bygglovadministratör behöver du vara en engagerad och servicemedveten administratör som har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat.

Du har kunden i fokus och har lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar någonting åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

Vi arbetar i flera olika it-system. Du behöver därför ha mycket hög it-kompetens . Vi ser gärna att du har relevant högskoleutbildning, men det är inget krav. Vi vill att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, helst inom stadsbyggnad.

Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete.




ÖVRIGT
Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024