OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Håbo kommun är en attraktiv tillväxtkommun i Mälardalsregionen.
Vi värdesätter våra medarbetares bidrag till verksamheternas utveckling.
I kommunen finns ett hundratal olika yrken, alla med fokus på att leverera god service och professionella välfärdstjänster till våra medborgare.
Välkommen till Sveriges viktigaste jobb i Håbo kommun!
Håbo kommun befinner sig i en expansiv fas med stort intresse från både företag och enskilda att bygga nytt och etablera/bosätta sig i Håbo.
Bygg- och miljöförvaltningen med 35 medarbetare omfattas förutom av bygglovavdelningen även av verksamheterna, plan- och utveckling, miljö- och hälsoskydd, kart, mät och GIS samt bostadsanpasssning.
Bygglovavdelningen består av bygglovchef/kommunarkitekt, två bygglovhandläggare, två byggnadsinspektörer, en bygglovssamordnare samt en bygglovsadministratör. Vi handlägger totalt cirka 600 ärenden per år i form av bygglov, förhandsbesked, anmälnings-, tillsyns- och strandskyddsärenden.
Kommunen är expansiv och vill ligga i framkant, vilket ger spännande förutsättningar för utveckling av verksamheten. Bygglovavdelningen har sedan 2014 arbetat med E-ansökan och under 2016 sker en särskild satsning mot en mer digital bygglovprocess.
Arbetsuppgifter
Som bygglovhandläggare ingår sedvanliga arbetsuppgifter inom plan- och bygglagens område. I huvudsak innebär det att handlägga och fatta beslut om bygglov. Vidare ingår att ta fram beslutsunderlag och tjänsteskrivelser i bygglovsärenden, förhandsbesked och strandskyddsdispenser till bygg- och miljönämnden.
Erfarenhet av hur PBL-juridiken praktiskt tillämpas är mycket viktig i detta arbete. Vi strävar efter en flexibilitet när det gäller arbetsuppgifter och möjlighet att både handlägga och hålla tekniska samråd är intressant för oss.
En annan viktig del i arbetet omfattar rådgivning och service till kommunens invånare och företagare.
Du förväntas också delta i förvaltningens och avdelningens utvecklings- och förbättringsarbete, och vara intresserad av att utveckla arbetsrutiner, mallar och processer. Vidare förväntas du vara drivande, se helheten och samtidigt arbeta prestigelöst i arbetsgruppen.
Utbildning
Vi söker dig som har examen från högskola inom samhällsbyggnad, arkitektur eller annan utbildning med byggteknisk inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill också att du har några års erfarenhet från handläggning enligt PBL i kommunal förvaltning.
Kvalifikationer
Datorvana är ett krav och att du behärskar MS Office-paketet och digitala system för ritningar. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor del av vår kommunicering sker skriftligt och därför är kraven på god svenska högt ställda.
Egenskaper vi lägger stor vikt vid är att du har intresse och engagemang inom området, har god servicekänsla och är lösningsinriktad samt har intresse, vilja och förmåga att på ett smidigt sätt hjälpa andra.
Du måste gilla ordning och reda, vara kvalitetsmedveten och arbeta strukturerat och effektivt. Du lyssnar, kommunicerar och samarbetar väl med dina kollegor och bemöter andra med ett professionellt förhållningssätt. Du drivs av en vilja att ständigt se möjligheter till förbättringar.
Krav
B-körkort
Tillträde
Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad
Heltid, tillsvidareanställning
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Sista ansökningsdag
20 maj 2016
Vi undanber oss samtal från rekryterings- och platsannonsleverantörer.
Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.