OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.
På bygglovsenheten är vi idag 17 personer vars uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder, utöva tillsyn över olovligt byggande, ge vägledning samt handläggning av bostadsanpassningsbidrag.
Nu söker vi dig som tillsammans med oss på bygglovsenheten vill vara med och fortsätta utveckla en helt igenom digital samhällsbyggnadsprocess! Vi sitter i kommunhuset i Tumba nära pendeltåg och Tumba centrum, och det finns möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov. Vi tillämpar även årsarbetstid samt unnar oss kortare fredagar genom att vi under måndagar jobbar lite längre dagar som en service för medborgarna.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
I rollen som bygglovhandläggare kommer du att handlägga olika typer av bygglovsärenden. I rollen ingår även att handlägga förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och tillsyn av olovligt byggande. Du kommer också att ge vägledning och svara på frågor om byggande från olika intressenter, t.ex. medborgare, byggherrar eller myndigheter, med utgångspunkt från gällande detaljplaner, översiktsplan och aktuell lagstiftning.
Tillsammans med oss övriga på enheten blir du även delaktig i arbetet med att förbättra och utveckla vår verksamhet. Som medarbetare arbetar du kontinuerligt med att effektivisera arbetsprocesser där vi har ett helt digitalt arbetssätt. Vi jobbar i ärendehanteringssystemet ByggR.
Du arbetar både självständigt, gemensamt i bygglovsgruppen och tillsammans med andra enheter inom kommunen. Schemalagd telefontid 4 timmar per vecka ingår i rollen där du vägleder bygglovssökande, både medborgare som företagare med sina bygglovsfrågor. På måndagar erbjuder vi även mötestid (främst digitala möten) till medborgare och företagare för vägledning inför sina ansökningar - därför söker vi dig som ser värdet i att bringa samhällsnytta och ger god service och ett professionellt bemötande med medborgaren i fokus!
Vi erbjuder dig
Vad erbjuder vi? Ett brett, komplext och fantastiskt roligt uppdrag på en enhet fylld av kompetens och engagemang som har fokus på våra medborgares behov av service och vägledning i bygglovsärenden.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har högskoleutbildning som arkitekt/byggnadsingenjör eller motsvarande yrkeshögskoleutbildning eller yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du behöver ha erfarenhet av att handlägga bygglovs- och tillsynsärenden. För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i PBL och det är meriterande om du har kunskaper i Boverkets byggregler. B-körkort är ett krav då vi förflyttar oss i kommunen. God svenska i tal och skrift är en förutsättning eftersom du kommer att kommunicera med såväl medborgare som företagare. Stundtals kan det bli aktuellt att hålla i föredragningar och presentationer t.ex. för nämnd, där kommunikativ och pedagogisk förmåga är viktigt.
Vem är du? Eftersom vi har ett digitaliserat arbetssätt krävs det att du är strukturerad, planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och håller uppsatta tidsramar. Din roll ska du effektivt driva dina ärenden framåt i processen för att nå de uppsatta målen. Vi är en verksamhet i utveckling och söker dig som har ett flexibelt förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar och utmaningar samt bidrar med ditt engagemang och kompetens. Rollen kräver en samarbetsinriktad förmåga eftersom vi har mycket kontakt med människor både internt och externt, och du behöver vara trygg i din roll då du ska förmedla information och skapa förtroende när du vägleder medborgare och företagare i bygglovsprocessen. Inom teamet hjälper och stöttar vi varandra och delar med oss av vår kunskap för att vi ska uppnå samsyn i handläggningen.
Välkommen med din ansökan!
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.