OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Samhällsbyggnad har som uppdrag att säkra att tillväxten sker på ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt. Vi ser till att det finns lämplig mark för bostäder, företag och verksamheter samt platser för rekreation.Uppdragen kommer från Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden och Kommunstyrelsen Vi arbetar både strategiskt och operativt inom områdena mark- och exploatering, plan- och natur, miljö och livsmedel, bygglov och kart/mät/GIS samt samhällsbetalda resor alltid med den övergripande samhällsutvecklingen i fokus.
Vi strävar efter att ha en effektiv och kundorienterad handläggningsprocess och vi genomför tillsyn i vårt myndighetsuppdrag inom områdena bygg, miljö och livsmedel. Vi är ca 100 medarbetare fördelade på åtta enheter och en stabsfunktion. Våra medarbetare är allt från ingenjörer och inspektörer av olika slag till handläggare och administratörer, samhällsplanerare med flera.
Bygglovenheten består av arton medarbetare som främst arbetar på uppdrag av Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. Nu söker vi en bygglovhandläggare till ett föräldravikariat på ca ett år.
ARBETSUPPGIFTER
Som bygglovhandläggare i Nyköpings kommun arbetar du dagligen med handläggning av bygglovärenden, anmälansärenden, strandskyddsdispenser och förhandsbesked. Andra viktiga arbetsuppgifter är tillsyn av olovliga åtgärder enligt PBL samt rådgivning och upplysning till medborgare, byggföretag med flera.
Bygglovenheten arbetar i en helt digital bygglovprocess, som vi kontinuerligt utvecklar och där du får stor möjlighet att tillsammans med dina kollegor vara med och påverka utvecklingen. Hela Bygglovenheten deltar i utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- utbildning som bygglovhandläggare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig
- kunskaper inom Plan- och bygglagen (PBL), Plan- och byggförordningen (PBF), Boverkets byggregler (BBR) samt Miljöbalken (MB)
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
- B-körkort
- datorvana, då handläggningen sker digitalt
Meriterande är:
- tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
- juridisk kompetens/bakgrund
I rollen som bygglovhandläggare behöver du ha god social förmåga då arbetet innebär dagliga kontakter med både privatpersoner, byggföretag, konsulter och andra myndigheter. Arbetet förutsätter att du är bra på att kommunicera och uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver vara lyhörd, pedagogisk och ha en god servicekänsla.
Som bygglovhandläggare trivs du med att arbeta både självständigt och i grupp. Du bör ha en god förmåga att planera och organisera ditt arbete, ha en god analytisk förmåga och vara lösningsorienterad. Du bör ha ett intresse för juridik och förmågan att kunna läsa och tolka lagar och regler då vi arbetar med myndighetsutövning.
Vill du vara med när Nyköping växer? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort.
Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
• När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker. Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693.
• Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
• Inom vår verksamhet gäller lagen om registerkontroll (SF 2000:873). Ytterligare information ges i samband med eventuellt anställningserbjudande.
• Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef för livsmedelsenheten Kristina Dellrud
0155-24 89 27
Naturvetarna Eva Johansson
0155-45 78 81
Naturvetarna David Vingård
0155-24 89 06
Planeringschef Henrik Haugness
0155-24 89 91
Saco, Akademikerförbundet SSR Anna Möller
Miljöchef Per Berggren
0155-24 82 61
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Chef Serviceenheten Ann-Catrin Ådén
0155-248295
Chef Strategienheten Katarina Bergkvist
0155 - 24 83 14
HR-specialist Petra Hedin
0155-24 84 23