OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
På samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar fler än 180 medarbetare med infrastruktur och miljöskydd i vår kommun. Vi ansvarar för planering och drift av byggnadsprojekt, gatunät, parkeringsplatser, allmänna platser, parker, avfallshantering samt reningsverk och vattenverk. Vårt ansvarsområde inkluderar även trafiksäkerhet, tillgänglighet, trygghet och en för invånarna i övrigt god miljö, samt myndighetsutövning utifrån miljöbalken och livsmedelslagstiftningen där tillsyn och förebyggande arbete står i fokus.
Bygglovsenheten är placerad i centrala Alingsås med närhet till både buss- och tågförbindelser. På enheten arbetar 16 personer som tillsammans hanterar hela byggprocessen från ax till limpa för hela vår kommun. På enheten finns bygglovshandläggare, bygginspektörer, bebyggelseantikvarie, koordinator och bygglovsadministratör. Hos oss är det dagliga samarbetet en naturlig del av vårt arbete och du kommer ingå i ett rutinerat team med samlad kompetens från många olika verksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Bygglovsenheten erbjuder nu ett tidsbegränsat uppdrag som bygglovsadministratör då en av våra medarbetare kommer vara ledig till slutet av juni 2023. Tjänster består till stor del av att vara en administrativ stödfunktion för bygglovsenhetens verksamhet och att stödja bygglovhandläggare och byggnadsinspektörer.
Som bygglovsadministratör ansvarar du för de löpande administrativa uppgifterna så som arkivering, diarieföring av att inkomna handlingar, expediering av beslut samt att besluta på delegation i enklare PBL-ärenden (plan- och bygglagen). Enheten arbetar med ärendehanteringssystemet ByggR.
I tjänsten kommer du assistera bygglovshandläggare med bland annat remiss- och grannhöranden, självständigt handlägga OVK- samt hissärenden samt enklare anmälningsärenden. Du hanterar enhetens inkommande och utgående post, registrerar och diarieför handlingar, hanterar sakägarutskick, expedierar beslut, lämnar ut handlingar, gallrar och arkiverar handlingar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har studerat, eller är student vid en bygglovshandläggarutbildning och är intresserad av möjlighet till erfarenhet inom yrket.
Då tjänsten innebär att du bistår vid granskning av inkomna handlingar samt ge enklare bygglovsrådgivning till medborgarna är det meriterande om du har tidigare erfarenhet och kunskap inom detta.
Arbetet inkluderar dagliga kontakter med företag och privatpersoner, därför är det viktigt att du tycker om människor och brinner för tydlig och professionell kommunikation. Du är van att ta ansvar för ditt arbete och dina åtaganden, du är flexibel samt arbetar bra tillsammans med andra. Du fokuserar på kundbehov och kundtillfredsställelse.
För att trivas i rollen arbetar du på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt och strävar efter att uppnå enskilda och gemensamma mål. Då vi är myndighetsutövande är det självklart av högsta vikt att du följer de lagstadgade krav och regelverk vi har att förhålla oss till. Du är bekväm med att ha datorn som ditt främsta verktyg och har grundläggande kunskap i gällande lagstiftning och regler inom arbetsområdet: PBL, OSL, FL, KL.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden passerat.
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om dina förmåner som medarbetare hos oss.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.