OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvall är inne i sin mest spännande fas på länge. Norra Sverige står i fokus för hållbara etableringar och intresset för Sundsvallsregionen är stort. Sundsvall har satt offensiva mål med att skapa 5 000 nya jobb till år 2030, att bli klimatneutrala och att utjämna de sociala skillnaderna.
Stadsbyggnadskontoret är en central drivkraft i kommunen med ansvar för utveckling, planering och skötsel av vår stad och kommun. Det gäller exempelvis kommunala vägnät, parker, grönområden, skog och allmänna platser. Vi utvecklar ständigt kvaliteten på vår service till näringsliv och invånare, vårt ledarskap och medarbetarskap samt våra arbetsprocesser.
Bygglovsavdelningen ansvarar för kommunens bygglovsfrågor, förhandsbesked, tillsyn och bidrag för bostadsanpassning. Avdelningen består av 16 medarbetare som är organiserade i fyra team: bygglovhandläggare, byggnadsinspektörer, handläggare av bostadsanpassningsbidrag och verksamhetsstöd. De senaste åren har avdelningen bland annat arbetat intensivt med att digitalisera arbetsflöden och även genomgått en certifiering i HBTQIa.
Vi söker en bygglovschef som tillsammans med medarbetarna vill medverka till att skapa bästa möjliga förutsättningar för en långsiktigt hållbar utveckling i Sundsvalls kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Som bygglovschef leder och utvecklar du en verksamhet som ständigt förändras efter nya krav och förväntningar och du ska på ett professionellt sätt kunna kommunicera verksamheten både internt och externt. Du leder avdelningens löpande verksamhet, stöttar medarbetare och ansvarar för verksamhetsplanering och uppföljning. Som avdelningschef är du arbetsgivarföreträdare med formellt ansvar för verksamhet, personal, ekonomi och förväntas driva utvecklingen av avdelningen framåt tillsammans med medarbetarna.
Det finns en övergripande målsättning om att stärka tillgängligheten och service för näringslivet i kommunen där du kommer att vara en aktiv part och representera förvaltningen. Som avdelningschef deltar du även i flertalet externa nätverk, exempelvis "Nyckeltal i Norr" samt "Plan, bygg- och miljöchefsgruppen" på länsnivå.
Du är direkt underställd stadsbyggnadsdirektören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll och bidra till ett helhetsperspektiv. Till stöd i ditt arbete har du förvaltningens stabsfunktioner inom ekonomi, HR, IT och kommunikation.
Det finns möjligheter i organisationen att arbeta delvis på distans men som chef för avdelningen förväntas du vara fysiskt på plats under större delen av arbetstiden.
KVALIFIKATIONER
Som chef för bygglovsavdelningen krävs det först och främst goda ledaregenskaper, du gillar att ta tag i saker och tillför extra energi genom att engagera din omgivning. Du är lyhörd samtidigt som du vågar utmana och ifrågasätta för att driva verksamheten framåt. Du är en erfaren, kommunikativ ledare som med god samarbetsförmåga som kan skapa engagemang och delaktighet. Du kan på ett strukturerat sätt planera och organisera avdelningens arbete. Det är viktigt att du har förmåga till helhetssyn och kan göra korrekta avvägningar med avseende på uppdraget och verksamhetens bästa.
Då interna och externa kontakter är en del av tjänsten behöver du vara utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang samt tycka om att underhålla relationer likväl gamla som nya.
Vi söker dig som har en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant inom arbetsområdet. Det är meriterande om du har arkitekt- eller ingenjörsexamen samt chefs- och ledarskapsutbildning.
Du har gedigen chefserfarenhet som inneburit personal- verksamhets- och budgetansvar. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med plan- och bygglagen och särskilt bygglovsfrågor samt erfarenhet från kommunal verksamhet. Vidare är erfarenhet av utvecklingsarbete kring digitalisering och service också meriterande.
Du har mycket god svenska i tal och skrift och det är meriterande med god engelska i tal och skrift. Vidare är du väl förtrogen med vardagliga digitala redskap som Outlook, Word, Excell och Powerpoint samt kunskap om ByggR, Stratsys eller liknande. B-körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.