OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten:
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring och en framgångsrik tillverkningsindustri dominerar. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Miljö- och byggnadskontoret är en förvaltning med ca 30 anställda. Kontoret är organiserat i två avdelningar, en bygglovs- och en miljöavdelning. Vi ansvarar för tillsyns- och tillståndsverksamhet samt bygglovverksamhet inom kommunen. Dessutom ansvarar vi för naturvårdsfrågor och miljöövervakning.
Nu söker vi en Bygglovschef!
Arbetsbeskrivning
Västerviks kommun befinner sig i ett expansivt skede. På bygglovavdelningen arbetar vi på högvarv och har många spännande projekt på gång. Västerviks kommun har en ständigt stigande kurva över sökta bygglov.
Som bygglovchef ansvarar du för kommunens hantering av bygglov inklusive tillsyn samt för att säkerställa kommuninvånarnas, näringslivets och andra aktörers krav på kvalitet i det kommunala arbetet. I tjänsten ingår personalansvar för ett 10-tal medarbetare på bygglovsavdelningen.
Tjänsten kan beskrivas på följande sätt:
- Leda och samordna verksamheten vid bygglovsavdelning
- Ingå i ledningsgrupp
- Biträda förvaltningschefen vid ledning av kontoret
- Fatta delegationsbeslut enligt gällande regler
- Bereda och föredra ärenden inför miljö- och byggnadsnämnden
- Handlägga och fatta beslut i ärenden rörande behörighet enligt PBL
- Handlägga ärenden angående föreläggande om åtgärd, användningsförbud, förbud att fortsätta arbetet m.m.
- Informera, utbilda och ge råd till aktörerna i byggprocessen
- Informera och ge råd i byggtekniska frågor
- Utveckla e-tjänster inom lov- och tillsynsverksamheten
- Samverkan med sökanden, inom kommunen och i regionen
Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad byggnadsingenjör, arkitekt eller motsvarande. Du ska ha stor kännedom och erfarenhet om plan- och bygglagen samt ha körkort. Har du tidigare arbetat som ledare och har kommunal erfarenhet ser vi det som meriterande. Särskild vikt kommer vi att lägga vid att du har bra ledaregenskaper och att du kan leda, samordna och utveckla medarbetarna samt fungera som bollplank mot medarbetarna samtidigt som du tillgodoser kravet på professionell myndighetsutövning och är en del av utvecklingen inom kommunen. Du har förmåga att kommunicera med olika intressenter i plan- och byggprocessen och kan vara en god ambassadör för verksamheten. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom området. Du skall behärska svenska i tal och skrift.
Ansök redan idag!
Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst.
Ansökan tar vi emot genom att du registrerar dig i vår databas. Din ansökan behandlas konfidentiellt.
För mer information om uppdraget är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Örjan Högberg, telefon 013-470 80 91.
Välkommen till Unik Resurs!
Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång.
Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.
Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.
Lycka till!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors
Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin
Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist
örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84