OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ystad är kommunen som förutom möjlighet till natursköna upplevelser, levande historia och livskvalitet även erbjuder ett rikt näringsliv, utvecklade kommunikationer och stark tillväxt i en dynamisk region. I Ystad bor ca. 28 000 invånare, varav 18 000 i tätorten. Kvalitet, bemötande, samverkan och helhetssyn genomsyrar Ystads kommuns verksamhet i allt arbete.
I Ystads kommun vill vi att alla medarbetare ska få förutsättningar till en god hälsa. Vi erbjuder dig en rökfri arbetsplats och möjlighet att träna hos någon av de 11 friskvårdsaktörer som vi har avtal med.
ARBETSUPPGIFTER
Plan o Bygg är en del av Samhällsbyggnad i Ystads kommun. Ystad befinner sig i ett intressant utvecklingsskede med många spännande projekt och Plan o Bygg har en viktig roll i denna utveckling. Avdelningen ansvarar bland annat för bygglov och planering och handlägger ca 600 bygglov per år. Idag arbetar 16 personer på avdelningen.
Tjänsten är lokaliserad till bygglovsenheten, som idag består av bygglovschef, bygglovsarkitekt, bygglovsingenjör, byggnadsinspektörer, antikvarie samt administrativ personal. Den nu utlysta handläggartjänsten ersätter bygglovsingenjörtjänsten. I rollen som handläggare i bygglovsärenden ingår bl.a. telefonrådgivning, ritningsgranskning, administrativt arbete med brev, skrivelser och utskick, dialog med sökanden och remissinstanser i olika skeden av processen samt fattande av beslut om bygglov.
I rollen som bygglovshandläggare kommer du att granska ärenden och bedöma ansökningar i förhållande till gällande lagstiftning. Tillsammans med arkitekt och antikvarie kommer du också att delta i bedömningen av byggnaders kulturhistoriska, konstnärliga och miljömässiga värden, vilket är av särskild vikt i en stad som Ystad. Vi förutsätter att du på ett pedagogiskt och serviceinriktat sätt kan vara både hjälpsam och tydlig i frågor som rör bygglov och att du tycker att det är roligt att föra en dialog med medborgarna om byggande, miljö och arkitektur.
Arbetet innebär mycket kontakt med medborgare, byggherrar, byggföretag, andra myndigheter och politiker. Du kommer både att följa ärenden från första kontakt till färdigt beslut och vara ett handläggningsstöd till andra inom enheten.
KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten har relevant utbildning, t.ex. utbildning till bygglovshandläggare eller motsvarande kunskaper. Du skall ha grundläggande kunskaper om plan och bygglagen och därtill kopplade lagar och förordningar. Du behöver inte ha erfarenhet från offentlig verksamhet men det är viktigt att du har insikt i vad myndighetsutövning innebär och har ett intresse för frågor som rör byggande och bygglovgivning samt en vilja att utvecklas inom området. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, god samarbetsförmåga, social kompetens och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
Tjänsten kräver B-körkort.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christina Molin
0709-47 71 34
Driftledare Rolf Olsson
0411-57 75 70
Fastighetschef Olof Hübner
0411-57 77 95
Bygglovschef Malin Gülich
0411-57 72 67
Byggnadsinspektör Joachim Åberg
0411-57 73 32
Förvaltningschef Kerstin Wulff
0411-57 74 50
Bygglovschef Malin Gülich
0411-57 72 67 / 0411-57 72 30 (exp)
Stadsträdgårdsmästare Ulf Andersson
0411-57 72 42
Gruppledare Alex Bentervall
Planchef Anna Möller
0411-57 70 87